reklama

Ekstaza w Sukiennicach

Siedlce

Aneta Abramowicz-Oleszczuk 2016-11-29 22:42:31 liczba odsłon: 8040

Fragment obrazu przed konserwacją oraz podczas usuwania pożółkłego werniksu i po konserwacji (prostokąt w prawym dolnym rogu). Zabieg przeprowadzono, kontrolując jego przebieg w świetle UV.

Podobno podróże nie tylko kształcą, ale i zmieniają. Nikt chyba jednak nie przypuszczał, że kilkumiesięczny pobyt jedynego w Polsce obrazu El Greca w Krakowie zakończy się aż takimi zmianami.

reklama

Większy o 4 cm na szerokość i 2 cm na wysokość, oprawiony w nową, specjalną, mikroklimatyczną ramę, bogatszy o trzecie słowo autorskiej sygnatury, ale uboższy o stygmat na habicie w okolicy serca św. Franciszka obraz wkrótce wróci do Siedlec.

Prasowanie na stole dublażowym* z równoczesną regeneracją wykonanego w trakcie konserwacji w 1974 r. dublażu na wosk,  zakładanie kitów w miejscach ubytków zaprawy, nabicie płótna na nowe, drewniane krosno. Zawerniksowanie obrazu i wyretuszowanie ubytków warstwy malarskiej - to zabiegi konserwatorskie, jakim poddano płótno El Greca (1541-1614) w Krakowie.

Dzięki nim odsłonięto na marginesach płótna autorską warstwę malarską, zwiększając tym samym rozmiary obrazu. Konserwatorom udało się też odsłonić i odczytać fragmenty trzeciego słowa sygnatury autorskiej - „epoiei” – „wykonał”. Odsłonili również, i wyeksponowali, czerwone linie, które są promieniami Boskiego światła, nakierowanymi na stygmaty świętego. Ustalili też, że błękit kobaltowy, którym namalowano stygmaty na dłoniach i sercu św. Franciszka, był wprowadzony do produkcji dopiero na początku XIX w. Zdecydowali więc o usunięciu stygmatu z habitu świętego. Stygmaty na dłoniach zostawili, ponieważ przypuszczają, że kiedyś była pod nimi oryginalna warstwa malarska.

"Ekstazę św. Franciszka"  do 4 grudnia można oglądać w krakowskich Sukiennicach. Potem obraz wraca do Siedlec. 

25 listopada, na pierwszym, po trwającej od czerwca tego roku renowacji, pokazie obrazu w krakowskich Sukiennicach była obecna delegacja z Siedlec - z prezydentem Wojciechem Kudelskim na czele. Oprócz niego miasto to reprezentowali: ks. Robert Mirończuk i Dorota Pikula z Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach oraz Tomasz Nowak i Witold Bobryk. Na spotkaniu tym była również obecna Izabella Galicka, która w 1964 r. inwentaryzując wspólnie z Hanną Sygietyńską zabytki na plebanii w Kosowie Lackim, odkryła płótno El Greca.

Przypomnijmy, że powodem podjęcia prac konserwatorskich były niekorzystne zmiany w stanie zachowania półótna El Greca i pociemniała, pożółkła warstwa werniksu, która spowodowała zafałszowanie chłodnej kolorystyki obrazu.

* dublaż - podklejanie obrazów nowym płótnem, prostowanie pofalowanych płócien oraz łączenie rozwarstwień w strukturze płótna; użycie stołu dublażowego umożliwia wykonanie prac o mniej inwazyjnym dla obrazu charakterze (Ana)

Autorem zdjęć jest Witold Bobryk.

Komentarze (2)

Komentarz został dodany

Twój komentarz będzie widoczny dopiero po zatwierdzeniu przez administratora

Dodanie komentarza wiąże się z akceptacją regulaminu

  • najstarsze

  • najnowsze

  • popularne

reklama
reklama
reklama
Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.