MOK

63. Zaduszki Jazzowe - 2022

63. Zaduszki Jazzowe - 2022

Siedleckie Zaduszki Jazzowe to największa i najstarsza impreza jazzowa w naszym regionie, która ma już ponad sześćdziesięcioletnią tradycję. Jest jedną z najważniejszych pozycji w kalendarzu wydarzeń nie tylko Miejskiego Ośrodka Kultury w Siedlcach, ale i całego naszego miasta.

Co roku zapraszamy do Siedlec zarówno legendy polskiej sceny jazzowej, jak i najciekawsze zespoły młodego pokolenia. W ostatnich latach gościliśmy m.in.: Kingę Głyk, Dorotę Miśkiewicz, Włodka Pawlika, Danutę Błażejczyk, Wojtka Mazolewskiego, Ewę Urygę i zespół New Bone. W tym roku również robiliśmy wszystko, by zachować niezwykle wysoki poziom Zaduszek, do którego wszystkich przyzwyczailiśmy. Zadbaliśmy o zróżnicowaną stylistykę programu i znakomitych artystów, którzy z pewnością dostarczą wielu niezapomnianych emocji i wzruszeń.

Podczas tegorocznych Siedleckich Zaduszek Jazzowych odbędą się trzy wyjątkowe koncerty, które zaspokoją najbardziej wymagające gusta słuchaczy. Przed siedlecką publicznością zaprezentuje się Szymon Łukowski Quartet, Jan Ptaszyn Wróblewski Quartet oraz Marek Napiórkowski Trio feat. Adam Pierończyk. Zapraszamy 5 listopada o godz. 18:00 do sali widowiskowej "Podlasie" Miejskiego Ośrodka Kultury w Siedlcach!

63. Siedleckie Zaduszki Jazzowe rozpocznie koncert Szymon Łukowski Quartet. Usłyszymy utwory z najnowszego albumu grupy pt. „Short Sketches”. Ta płyta to rezultat spotkania czterech instrumentalistów zafascynowanych współczesnym jazzem i pierwsza autorska płyta lidera formacji – Szymona Łukowskiego – z fortepianem jako głównym instrumentem harmonicznym.

Album obejmuje siedem autorskich kompozycji członków grupy, w których położono nacisk zarówno na elementy komponowane, jak i elementy swobodnej improwizacji, których wartość muzyczna wynika z wielu lat wspólnego tworzenia muzyki. Sekcja rytmiczna w składzie Sebastian Frankiewicz i Wojtek Pulcyn jest trzonem wielu utytułowanych formacji jazzowych w Warszawie i poza nią. Wieloletnie doświadczenie i doskonałe zgranie będące inspiracją dla pozostałych członków grupy, w zależności od klimatu utworu owocuje ekstatycznymi improwizacjami o niemal freejazzowym charakterze lub czarem melancholijnego, stonowanego wyrazu. Wykonawcy starają się przekazać jak najwięcej osobistych emocji publiczności.

Szerokie doświadczenie instrumentalistów sprawia, że w muzyce przeplatają się elementy wielu różnych nurtów muzycznych, a muzyka mieni się różnymi barwami za sprawą zastosowania elektrycznego piana fender rhodes i syntezatorów oraz lidera grającego na saksofonach i klarnecie basowym. Charakterystyczne kompozycje, świetnie zaaranżowane partie instrumentalne oraz elementy swobodnej improwizacji w wykonaniu wszystkich członków grupy gwarantują niezapomniane wrażenia artystyczne.

Zespół wystąpi w składzie: Szymon Łukowski – saksofony, klarnet basowy, Adam Lemańczyk – fortepian, instrumenty klawiszowe, Wojtek Pulcyn – kontrabas, Sebastian Frankiewicz – perkusja

Szymon Łukowski to saksofonista, klarnecista, kompozytor, aranżer, bandleader. Jest laureatem wielu nagród, m.in.: I miejsca w kategorii Solista na Blue Note Poznań Competition (2014), Nagrody dla najlepszego instrumentalisty XVI Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych I Bluesowych Gdyńskiego Sax Clubu (2013), Nagrody dla najlepszego Instrumentalisty XIII Festiwalu Big Bandów w Nowym Tomyślu (2008) oraz II nagrody na Student Jazz Festival w Bydgoszczy z grupą Walking Quartet (2009). Swobodnie porusza się w rozmaitych stylistykach muzycznych, od jazzu, przez muzykę fusion, latin i eksperymentalną, najwięcej uwagi poświęcając współczesnej muzyce jazzowej w różnych odsłonach. Występował u boku takich wykonawców jak Jerzy Małek, Cezary Paciorek, Jan Smoczyński, Maciej Sikała, Marcin Gawdzis, Przemek Dyakowski, Krystyna Stańko, Piotr Lemańczyk, Zbigniew i Jacek Namysłowscy, Ilona Damięcka, Adam Żuchowski, Tomasz Sowiński, Jan Freicher, Dominik Wania, Paweł Dobrowolski oraz Tyler Hornby.

Adam Lemańczyk – pianista, klawiszowiec, aranżer. Założyciel jazz-rockowej grupy Omnivore, z którą wystąpił m. in. na VII Europejskich Integracjach Muzycznych w Żyrardowie (nagroda indywidualna) i Festiwalu FAMA w Świnoujściu (I nagroda w kategorii muzyka jazzowa). Współpracował z takimi artystami oraz instytucjami jak: Wojtek Pilichowski, Grzegorz Hyży, Mietek Szcześniak, Paweł Steczkowski, Bartosz Chajdecki, Anna Karwan, Anna Dąbrowska, Justyna Steczkowska, Łukasz Zagrobelny, Grzech Piotrowski, Sound’n Grace, SOFA, Fisz Emade Tworzywo, ElJazz Big Band, Teatr Syrena, Teatr im. Wilama Horzycy, Teatr Muzyczny ROMA, Filharmonia Pomorska, Telewizja Polska. Jest autorem muzyki własnej oraz wielu aranżacji muzyki poważnej, jazzowej oraz popularnej.

Wojciech Pulcyn – kontrabasista. Laureat wielu nagród z zespołem Joint Venture i Triem Marcina Maseckiego. Skomponował muzykę do spektakli: „Transatlantyk" Witolda Gombrowicza w wykonaniu Teatru Montownia oraz „Krzywa wieża” Nadieżdy Ptushkiny w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (Teatr na Woli). Był współautorem opracowania muzycznego do przedstawienia Magdaleny Warzechy „ Halo? Kabaret?”. Jako muzyk brał udział w spektaklach w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego „Nowe Bloomusalem” J. Joyce’a i „Wesele” St. Wyspiańskiego. Współpracował m. in. z Piotrem Baronem, Ewą Bem, R. Borowskim, Imerem Demirerem, Wojtkiem Karolakiem, Pawłem Kaczmarczykiem, Kapelą ze wsi Warszawa, Erykiem Kulmem, Sławomirem Kulpowiczem, zespołem „Lutari”, Kevinem Mahoganym, Henrykiem Majewskim, Robertem Majewskim, Marcinem Maseckim, Januszem Muniakiem, Maciejem Sikałą, Januszem Skowronem, Wojtkiem Staroniewiczem, Jarkiem Śmietaną, Tony Lakatosem, Michałem Urbaniakiem, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Monty Watersem, Aga Zaryan.

Sebastian Frankiewicz – perkusista. Laureat wielu konkursów muzycznych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Występował na festiwalach jazzowych od Pekinu po Santiago de Chile. W 2012 roku trio Nowicki/Święs/Frankiewicz, zostało nominowane do nagrody Fryderyk za debiutancką płytę „Pathfinder”. Od 2016 roku jest wykładowcą w klasie perkusji jazzowej na Uniwersytecie Rzeszowskim.

Jako drugi na naszej zaduszkowej scenie wystąpi Kwartet Jana Ptaszyna Wróblewskiego w składzie: Jan Ptaszyn Wróblewski – saksofon tenorowy, Wojciech Niedziela – fortepian, Andrzej Święs – kontrabas, Marcin Jahr – perkusja.

Kwartet powstał w połowie lat dziewięćdziesiątych. Ma na koncie niezliczoną ilość koncertów, nagrań, udziałów w festiwalach, a także mnóstwo zagranicznych eskapad, w tym do USA i mekki jazzmanów – klubu „Birdland”. Reprezentuje muzykę opartą o najbardziej klasyczne jazzowe tradycje, nie pomijając jednak bardziej współczesnych osiągnięć. Zespół stara się grać zawsze dynamicznie, aczkolwiek i liryczne klimaty nie są mu obce. Ucieka od wszelkiego rodzaju niesprawdzonych eksperymentów, ale także od dobrze sprawdzonych schematów. To powoduje, że nie jest wyobcowany od swojej publiczności. Liderem formacji jest Jan Ptaszyn Wróblewski, jeden z najważniejszych i najbardziej zasłużonych artystów w historii polskiego jazzu – wybitny saksofonista (tenorowy i barytonowy), kompozytor, aranżer, dyrygent, publicysta, dziennikarz radiowy, krytyk muzyczny, pedagog, konferansjer. Ostatnie płyty nagrane w kwartecie to „Real Jazz” (2005) oraz „Supercalifragilistic” (2007) – obie wydane przez BCD Records.

Zespół ma kilka swoich oblicz i składów, opartych głównie na różnych basistach. Przez niemal osiemnaście lat etatowym kontrabasistą był Jacek Meira Niedziela. Zastąpili go po tym czasie Sławomir Kurkiewicz, Andrzej Święs i Michał Kapczuk, należący do ścisłej czołówki polskich kontrabasistów. W 2018 roku kwartet ujawnił swoją elektryczną twarz, kiedy do zespołu dołączył z gitarą basową Antoni Dębski. Skład ten zwany potocznie krakowskim, a nieoficjalnie w mediach społecznościowych Electric Bop Quartet pojawia się od czasu do czasu na koncertach na południu kraju.

Na zakończenie 63. Siedleckich Zaduszek Jazzowych wystąpi Marek Napiórkowski Trio feat. Adam Pierończyk z koncertem „Hipokamp”. Taki tytuł nosi jedna z ostatnich płyt Pierwszej Gitary Polskiego Jazzu jak nazywany jest Marek Napiórkowski. Hipokamp nawiązuje do tajemniczego i nie do końca zbadanego obszaru, jakim jest ludzki mózg. Podobnie, osadzona w oryginalnym kontekście brzmieniowym, niezmiennie świeża i nowa muzyka gitarzysty, to spektrum tajemniczych i nieoczywistych barw.

„Hipokamp” to album łączący wyrafinowane improwizacje jazzowe ze światem elektronicznych struktur dźwiękowych i intrygujących dialogów instrumentów perkusyjnych. Premierowe Trio, oparte na dźwiękach elektrycznej gitary, różnorakich analogowych syntezatorów (Jan Smoczyński) i stylowo brzmiącej perkusji (Paweł Dobrowolski), Napiórkowski postanowił wzbogacić obecnością multi-perkusjonisty – Brazylijczyka Luisa Ribeiro. Gościem specjalnym, który pojawił się na płycie, jest – ceniony w Europie i na świecie saksofonista jazzowy – Adam Pierończyk. Premiera płyty miała miejsce 27 września 2019 roku, a 19 listopada 2021 roku album doczekał się również reedycji na winylu.

Zespół wystąpi w składzie: Marek Napiórkowski – gitary, Jan Smoczyński – syntezatory / instrumenty klawiszowe, Paweł Dobrowolski – perkusja, Adam Pierończyk – saksofon.

Marek Napiórkowski jest czołowym polskim gitarzystą i kompozytorem. Od początku swojej kariery pojawia się na szczytach polskich rankingów, a nieprzerwanie od 2012 roku, głosami czytelników Jazz Forum, wybierany jest Jazzowym Gitarzystą Roku. Doceniany przez branżę i krytykę – trzynastokrotnie nominowany, a w 2019 roku wyróżniony statuetką Nagrody Muzycznej Fryderyk. Laureat nagrody Mateusze Trójki 2018 za album „WAW-NYC”. Nagrał ponad 150 płyt z różnymi wykonawcami. Na szczególną uwagę zasługują albumy sygnowane jego nazwiskiem: „Szukaj w snach” (2018), „WAW-NYC” (2017), „Sextet – Trójka Live” (2016), „Celuloid” (2015), „UP!” (2013), „KonKubiNap” (2011), „Wolno” (2007, złota płyta), „Nap” (2005). Na jego płytach zagrali m. in. Chris Potter, Clarence Penn, Grégoire Maret, Mino Cinelu, Manuel Valera, Anna Maria Jopek, Leszek Możdżer, Adam Pierończyk. Komponował muzykę do spektakli teatralnych, a w 2018 roku zadebiutował jako kompozytor muzyki filmowej, będąc autorem ścieżki dźwiękowej do filmu „Miłość i puste słowa” w reżyserii Małgorzaty Imielskiej. Obecnie prowadzi także audycję „Napiór w eterze” w Radio Nowy Świat. Spośród muzyków, z którymi grał i nagrywał, warto wymienić takie postaci, jak: Tomasz Stańko, Adam Holzman, Marcus Miller, Hadrien Feraud, Sugar Blue, Henryk Miśkiewicz, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Jan Ptaszyn Wróblewski, a także Pat Metheny, Richard Bona, Ivan Lins, Dhafer Youssef, Gonzalo Rubalcaba. Koncertował w Japonii, USA, Meksyku, Brazylii, Kanadzie, Indonezji, Chinach, Rosji i większości krajów Europy.

Jan Smoczyński to pianista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny. Od wielu lat, wraz ze swoim młodszym bratem, skrzypkiem, tworzy formację Mateusz Smoczyński Quintet, z którą nagrał płyty „Inspirations” oraz „Expressions”. Na stałe pracuje w zespołach: Bovska, Urszuli Dudziak (kierownictwo muzyczne), Kayah Transoriental Orchestra (kierownictwo muzyczne), Michała Urbaniaka i w autorskim projekcie Smoke & The Smokes. W sierpniu 2013 r. miał przyjemność zagrać z Bobbym McFerrinem i Gilem Goldsteinem w ramach Solidarity of Art. Jest współzałożycielem grupy June, która w 2009 roku otrzymała nominację do nagrody Fryderyk w kategorii „Nowa twarz fonografii”. Brał udział w nagraniach do filmów we współpracy z Michałem Lorencem oraz Marcinem Pospieszalskim. Jest producentem płyt dla wytwórni Kayax.

Paweł Dobrowolski jest jednym z najbardziej zajętych perkusistów w kraju, w 2009 roku nagrodzonym przez Akademię Fonograficzną Fryderykiem za udział w płycie „Assymetry” Zbigniewa Namysłowskiego. Na stałe współpracuje z Anną Marią Jopek, Bovską i Markiem Napiórkowskim. Na przestrzeni lat grał i nagrywał z takimi artystami jak Nigel Kennedy, Terence Blanchard, Randy Brecker, Richard Bona, Dhafer Youssef, Mino Cinelu, Jeff Beck, Gonzalo Rubalcaba, Gil Goldstein, Makoto Ozone, NDR Big Band, Maria Schneider Jazz Orchestra, Jacques Schwarz-Bart, Gordon Haskell, Brad Terry oraz całą plejadą polskiej sceny muzycznej. W dotychczasowym dorobku posiada ponad 30 nagranych płyt, a także muzykę do seriali oraz udział w programach telewizyjnych stacji polskich TVP1, TVP2, POLSAT, TVN oraz zagranicznych: RTL, ZDF, BBC, MEZZO.

Adam Pierończyk – saksofonista jazzowy. Dwukrotny laureat nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka, 18-krotnie nominowany do tej nagrody w 12-tu kategoriach pod własnym nazwiskiem. Czternastokrotnie wybrany Najlepszym Saksofonistą Sopranowym według magazynu Jazz Forum. Dyrektor artystyczny festiwali Jazz aux Oudayas i Jazz Au Chellah w Rabacie, stolicy Maroko (2004-2005), Sopot Jazz Festival (2011-2015), a od 2019 r. także Festival Jazz Juniors w Krakowie. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych. Współpracował z takimi muzykami jak: Sam Rivers, Archie Shepp, Miroslav Vitous, Gary Thomas, Greg Osby, Bobby McFerrin, Jeff „Tain” Watts, Trilok Gurtu, Tomasz Stańko, Ted Curson, Avishai Cohen, Lage Lund, Orlando Le Fleming, Joe Martin, Jean-Paul Bourelly, Anthony Cox, Joey Calderazzo i Leszek Możdżer.

Sponsorzy:
Arche Hotel Siedlce, Kozak Druk, Drosed S.A., Podlaska Wytwórnia Wódek „Polmos” S.A., Auto Podlasie Siedlce, Siedlecki Browar Restauracyjny Brofaktura

Patronat medialny:
Regionalny Portal Informacyjny Podlasie24.pl, Katolickie Radio Podlasie, Tygodnik Siedlecki, Tuba Siedlec

Bilety w cenie 100 zł w przedsprzedaży do 16 października i 120 zł od 17 października do nabycia online na bilety.mok.siedlce.pl oraz w kasie MOK przy ul. Sienkiewicza 63, od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-15:45 oraz zgodnie z kalendarzem imprez. Rezerwacje miejsc pod nr tel. 25 794 31 26. Liczba miejsc ograniczona.