Rozkład jazdy dostosowany do potrzeb klienta?
Artykuł drugiej potrzeby
2010-08-04 11:13:23
liczba odsłon: 3021
Przez trzy miesiące stowarzyszenie „Zielone Mazowsze” prowadziło badania wśród pasażerów Kolei Mazowieckich.
Badania zlecił Urząd Marszałkowski, by dostosować rozkład jazdy KM do potrzeb pasażerów.
Stowarzyszenie badało podróżnych na poszczególnych trasach, analizowało aktualny rozkład jazdy i przeprowadzało ankiety wśród pasażerów. Założenia zmian są już gotowe. Teraz przed Zielonym Mazowszem i KM etap najtrudniejszy - wdrożenie rozkładu w życie.
Zarząd Województwa Mazowieckiego chce zoptymalizować rozkład jazdy Kolei Mazowieckich. Podkreśla jednak, że każdy nowy rozkład to wynik kompromisu pomiędzy oczekiwaniami pasażerów, możliwościami organizatora przewozów, spółki kolejowej oraz dysponenta torów kolejowych. Przede wszystkim zarządowi zależy na zwiększeniu liczby pociągów przyspieszonych, ponieważ jak pokazały badania, te obecnie kursujące cieszą się dużym powodzeniem wśród pasażerów.
W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że z usług KM korzysta 55 mln osób. Największym powodzeniem pasażerów cieszą się pociągi przyspieszone kursujące od 2008 r. Kim jest pasażer KM? Największą grupę stanowią osoby dojeżdżające koleją do pracy. Młodzież i studenci stanowią zdecydowaną mniejszość. Przeprowadzone wśród pasażerów ankiety wykazały, że podróżujący koleją pozytywnie oceniają i zdecydowanie zauważają poprawę stanu technicznego taboru. Jednocześnie pojawiły się w nich zastrzeżenia co do zbyt niskiej punktualności w pociągach.
Ostatnim etapem prac jest opracowanie i wdrożenie przez Zielone Mazowsze we współpracy ze spółką Koleje Mazowieckie nowego rozkładu jazdy pociągów. Zielone Mazowsze i KM chcą m.in. zwiększyć częstotliwość pociągów w godzinach szczytu, wprowadzić więcej pociągów przyspieszonych, tam, gdzie obciążenie jest najmniejsze, wprowadzić szynobusy lub zmniejszyć częstotliwość pociągów.
Ze względu na dużą popularność pociągów przyspieszonych ważne jest również wprowadzenie nowych składów do dawnych miast wojewódzkich: Radomia, Ciechanowa, Siedlec, ale i Żyrardowa oraz Sochaczewa.
Z badań wynikła również potrzeba ograniczenia wielkości składów w dni wolne i w dni robocze poza szczytami przewozowymi. Składy te lepiej wykorzystać na linie i pory dnia, w których liczba pasażerów jest wyjątkowo duża.
Założenia naprawdę imponujące. Ciekawe tylko kiedy pojawi się dostosowany do potrzeb klienta rozkład jazdy i czy w końcu zadowoli podróżujących koleją? (ed)
najstarsze
najnowsze
popularne