Dwie godziny z życia SOR

Mińsk Mazowiecki

Bożena Nowotniak 2012-08-31 10:39:57 liczba odsłon: 5980
rys. M. Andrzejewski

rys. M. Andrzejewski

Dużo się mówi o złej obsłudze pacjentów zgłaszających się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Narzeka się na kolejki, długie czekanie i złe traktowanie chorych. Z potocznej oceny pacjentów wynika, że jest przerost procedur administracyjno-medycznych nad jakością leczenia. 23 sierpnia postanowiłam to sprawdzić. Na SOR w Mińsku Mazowieckim przyglądałam się, jak jest traktowany pacjent, który nie przyjeżdża karetką, ale z dolegliwościami zgłasza się sam.

CZEKAJ – CZEKAJ – CZEKAJ
Jest 13.40.
Przed okienkiem do rejestracji nie ma kolejki. Każdy, kto podchodzi, jest od razu rejestrowany i kierowany do gabinetu, w którym przyjmie go lekarz. Jednak drzwi gabinetu są zamknięte. Trzeba czekać na korytarzu, aż dyżurujący się pojawi. Pacjenci pytani o ocenę pracy SOR najczęściej mówią: – Trzeba zdrowym być, by chorować. – Nie mam dobrego doświadczenia z mińskim szpitalem. – Dzisiaj już o godz. 13.50 nie chcieli mnie zarejestrować w poradni szpitalnej, tylko odesłali na SOR.

Coraz bardziej zniecierpliwieni chorzy czekający na korytarzu zaczynają pytać: - Gdzie jest lekarz?... - Kiedy przyjdzie? Większość czeka przed gabinetem chirurgicznym. Na drzwiach można przeczytać: „O kolejności przyjęć pacjentów decyduje personel SOR” .

CZAS SPOKOJU MIJA
Wśród oczekujących na przyjęcie przez chirurga jest pan Adam. Przez bandaż na palcu przesiąka krew. - Zmieniałem noże w kosiarce – mówi -i przeciąłem sobie kciuk do kości. Zmieniałem opatrunki, ale krew wciąż przeciekała, więc przyszedłem, by założyć szwy. W sobotę biorę ślub – dodaje – dobrze byłoby, aby jakoś to wyglądało – pokazuje zawinięty palec. Pocieszam go, że obrączkę wkłada się na zupełnie inny palec.

PRZYCHODZĄ, WYCHODZĄ, PRZYCHODZĄ
Jest godzina 13.50.