Według danych fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju w 2013 roku wszystkie samorządy w kraju wydały na podróże 244 mln złotych. Na wyjazdy krajowe przeznaczono 174 mln złotych. Który z samorządów naszego subregionu „wyjeździł” najwięcej pieniędzy, a który najmniej? Nie brakuje opinii, że informacje FOR są nierzetelnie zaprezentowane.
Ranking został opracowany dla zwiększenia transparentności działań samorządów. Takie były założenia FOR. – Skoro w Parlamencie doszło do nadużyć w zakresie wyjazdów służbowych, to można podejrzewać, że do podobnych procederów dochodzi na niższych szczeblach władzy, gdzie politycy nie są tak obserwowani. Dlatego powinniśmy promować przejrzystość wydatków i wprowadzać systemy umożliwiające ich monitorowanie – stwierdził Hubert Guzera, ekspert FOR.
– Nie ma nic kontrowersyjnego w tym, że również w samorządach zdarzają się krajowe i zagraniczne wyjazdy służbowe. Ważnym pytaniem jest jednak ich celowość. Czy na pewno wszystkie z nich były niezbędne? Czy zostały poprawnie rozliczone? Czy są dowody poniesionych kosztów w postaci biletów czy rachunków? Mieszkańcy wszystkich polskich miast i gmin powinni pamiętać o konstytucyjnym prawie do informacji publicznej – dodał Marek Tatała z zarządu wspomnianej fundacji.
W rankingu powiatów, które w 2013 roku poniosły największe wydatki na zagraniczne podróże służbowe na pierwszym miejscu jest powiat ostrowiecki (woj. świętokrzyskie), który zapłacił 506.304,75 zł. Na czwartym miejscu w tym rankingu jest powiat łukowski (woj. lubelskie), który na zagraniczne podróże służbowe wydał 281.991,29 zł.
Na liście 10 powiatów o największym udziale podróży zagranicznych w całości wydatków na podróże służbowe w 2013 roku na piątym miejscu jest powiat łukowski. Koszt podróży zagranicznych, w stosunku do wzystkich wydatków na podróże, wyniósł tu w 2013 roku 75,2 proc.
Ten sam ranking podaje, że w latach 2010-2013 wśród powiatów o największym wzroście wydatków na zagraniczne podróże służbowe na trzecim miejscu znalazł się powiat łukowski.
Forum Obywatelskiego Rozwoju, które przygotowało ranikingi dotyczące fubnkcjonowania samorządów w latach 2010-2013, opublikowało też listę miast na prawach powiatu o najmniejszych wydatkach na krajowe i zagraniczne (razem) podróże służbowe w 2013 r. Na pierwszym miejscu jest Tarnobrzeg (miasto na prawach powiatu, woj. podkarpackie) z kwotą 47.485,66 zł, a na szóstym miejscu są Siedlce, które wydały 126.162,00 zł.
– Informacje zawarte w rankingu nie są rzetelnie przedstawione – oponuje Elżbieta Sawicka, skarbniczka powiatu łukowskiego. – Kwota 281.991,29 zł, wydana w 2013 roku rzekomo przez powiat łukowski na zagraniczne podróże służbowe, to w rzeczywistości 832,76 zł wydane faktycznie przez Starostwo Powiatowe na podróże służbowe i 281.158,53 zł pochodzących z dotacji UE z programu Leonardo da Vinci, a wydatkowanych na realizację przez Zespół Szkół nr 3 w Łukowie projektu „Młodzież uczy się i pracuje w Europie”. Te wszystkie informacje można znaleźć w naszym powiatowym BIP-ie. A jeśli w ramach szkolnego projektu uczniowie powiatowej szkoły ponadgimnazjalnej wyjeżdżali i poznawali różne kraje europejskie, to były to wyjazdy służbowe samorządu powiatowego albo powiatu?
Do pytań skarbniczki E. Sawickiej mozna dodać jeszcze jedno - skoro przy podsumowywaniu kosztów wyjazdów służbowych, ponoszonych przez samorządy, pod uwagę wzięto także kwoty przeznaczane na podróże młodzieży szkolnej, to z jakich powodów nie uwzględniono wyjazdów w innych szkołach powiatowych? Przecież podobne projekty, jak ten w ZS 3, realizowano też w łukowskim ZS1 czy ZS 2. Finansował je program Comenius.
A co na temat zasygnalizowanego rankingu i problemu poruszonego przez fundację Forum Obywatelskiego Rozwoju sądzicie Wy, Drodzy Czytelnicy? (Bono, pgl)
najstarsze
najnowsze
popularne