Jakie formalności powinno się załatwić po zakupie używanego auta?

Mazowsze

. 2019-12-10 14:07:51 liczba odsłon: 2906
Artykuł
sponsorowany
.

.

Po zakupie auta używanego na kupującym ciąży obowiązek dopełnienia kilku formalności. Jeżeli się ich nie wykonana, jazda samochodem zgodnie z prawem będzie niemożliwa.

Prawodawca określił wszystkie czynności, których powinien dopełnić kupujący, a także wskazał, jakie kary grożą za uchylanie się od obowiązkowych opłat i rejestracji pojazdu. Jeśli zamierzasz kupić używane auto, sprawdź, jak powinna wyglądać prawidłowo skonstruowana umowa oraz jakie formalności są wymagane od kupujących po jej zawarciu.

 
Czy umowa zawiera wszystkie niezbędne informacje?

 

Umowa kupna sprzedaży samochodu powinna zawierać wszystkie informacje dotyczące obu stron. Wydaje się to oczywiste, jednak nierzadko zdarza się, że niektórych z nich brakuje. Zanim podpisze się umowę powinno się dokładnie sprawdzić, czy zawiera:

- imiona i nazwiska sprzedającego i kupującego,

- adresy zamieszkania,

- numery PESEL i dane z dowodów osobistych lub paszportów,

- numer rejestracyjny sprzedawanego pojazdu, VIN podwozia, pojemność silnika oraz rok produkcji auta.

 

Prócz informacji na temat obu stron transakcji i danych pojazdu, umowa kupna sprzedaży samochodu powinna zawierać cenę auta oraz datę zawarcia transakcji. Ważne jest zapisanie, jakie ewentualne usterki techniczne posiada pojazd. Zdarza się, że w umowie zapisuje się zaniżoną cenę sprzedaży auta. Jest to nierozsądna praktyka, zwłaszcza jeśli chodzi o interes kupującego. Kupujący jest narażony na uzyskanie zbyt niskiego zwrotu pieniędzy z tytułu rękojmi oraz na poniesienie odpowiedzialności karnoskarbowej. Równie nierozsądne jest podawanie na umowie wcześniejszej daty. Jeżeli przed realnym przekazaniem samochodu, auto zostanie użyte w sposób niezgodny z prawem, nabywca zostanie obarczony winą za działania sprzedającego. Dla większego bezpieczeństwa powinno się umieścić na umowie nie tylko rzeczywistą datę sprzedaży, ale i jej godzinę. Uczciwych sprzedawców samochodów używanych znajdziesz na https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/osobowe/

 
Zapłacenie podatku

 

Kupując samochody używane, należy zapłacić podatek od wzbogacenia się. Jego wysokość wynosi 2 procent ceny zakupu auta. Aby obniżyć wysokość podatku, kupujący próbują zaniżać wartość samochodu, lecz takie działanie może wiązać się z negatywnymi konsekwencjami. Urząd Skarbowy jest zobowiązany do każdorazowego sprawdzenia, czy cena podana na umowie jest zgodna z rzeczywistą wartością danego modelu. Jeżeli cena z umowy odbiega znacząco od określonego zakresu, jako podstawę opodatkowania przyjmie się wartość rynkową pojazdu.

 

Z podatku zwolnione są osoby, które zakupią samochód o wartości niższej niż 1000 zł. Zaniżanie wartości auta poniżej tej kwoty jest łatwo wychwytywane przez urzędników. W przypadku kupna auta powypadkowego lub uszkodzonego w inny sposób, którego wartość odbiega od wartości rynkowej danego modelu, ważne jest dokładne udokumentowanie wszystkich wad pojazdu. W tym celu powinno się opisać szczegółowo rodzaj i liczbę usterek oraz wykonać zdjęcia samochodu, na których będą widoczne uszkodzenia.

 
Badanie techniczne i zakup polisy OC

 

Jeżeli zakupiło się samochód używany bez ważnego przeglądu technicznego, zabronione jest poruszanie się nim po drogach publicznych. Auto powinno się zawieźć na lawecie do najbliższego warsztatu samochodowego, gdzie diagnosta oceni, czy pojazd może poruszać się bezpiecznie po ulicach. Jeśli chodzi o ubezpieczenie OC, korzystanie z samochodu bez ważnej polisy jest niedozwolone, jednak sam zakup takiego pojazdu jest legalny i nie wiąże się z konsekwencjami. Aby uniknąć kary finansowej po kupnie auta bez OC, powinno się ubezpieczyć je jak najszybciej, najlepiej w dniu zakupu pojazdu. Kupujący nie jest zobowiązany do opłacania składki na ubezpieczenie za okres poprzedzający sprzedaż pojazdu przez jego wcześniejszego właściciela.

 

Formalności w urzędzie komunikacji

 

Po opłaceniu składki na ubezpieczenie OC i wykonaniu przeglądu technicznego samochód powinno zarejestrować się we właściwym urzędzie komunikacji. Jeśli auto jest zarejestrowane w kraju jak większość pojazdów sprzedawanych za pośrednictwem https://sprzedawacz.pl/, można zachować stare tablice rejestracyjne pojazdu. Taka możliwość jest jednak zarezerwowana dla samochodów zakupionych w tym samym powiecie. Opłata za rejestrację wynosi wtedy 81 złotych. Gdy kupuje się auto używane w innym powiecie, obowiązkowe jest wyrobienie nowych tablic rejestracyjnych. Opłata dla kupującego wynosi wtedy 180,50 złotych. 256 złotych muszą zapłacić kupujący, którzy wybierają samochody z zagranicy. Dodatkowo koszty mogą wiązać się z koniecznością zapłaty akcyzy i opłatami za usługi tłumacza przysięgłego. Dla samochodów bez ważnego przeglądu technicznego przewidziane są tablice rejestracyjne czasowe.

 

Po dokonaniu wszystkich formalności, używanym autem można legalnie wyjechać na ulicę. Funkcjonariusze policji oraz urzędnicy nie mają wtedy możliwości zatrzymania dowodu rejestracyjnego lub nałożenia kar finansowych związanych z niezapłaceniem podatku itp.

 

Czytaj także

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.