Zakup auta z zagranicy - na co uważać?

Mazowsze

. 2020-02-19 10:02:22 liczba odsłon: 2229
Artykuł
sponsorowany
.

.

Planujesz zakup samochodu z zagranicy? Sprawdź, na co warto zwrócić szczególną uwagę by ta transakcja faktycznie okazała się oszczędnością, a nie skarbonką bez dna i kłopotem na czterech kółkach.

Auta z zagranicy są łakomym kąskiem dla polskich kupców. Taki zakup często jednak wiąże się z wieloma niespodziankami… niekoniecznie pozytywnymi. Aby proces zakupu auta z zagranicy nie spędzał nam snu z powiek, przygotowaliśmy mini poradnik, który podpowie, na co zwrócić szczególną uwagę.



Jeśli samochód sprowadzony z zagranicy kupujesz w Polsce, upewnij się czy został on zarejestrowany. Tymczasowy dowód rejestracyjny nie jest w tym przypadku wystarczający, nie gwarantuje na przykład legalności pochodzenia auta. Sprzedawca, który w ogóle nie zarejestrował pojazdu na terytorium RP formalnie w ogóle nie ma prawa go sprzedać. Co więcej, podpisując umowę kupna/sprzedaży z osobą, która nie zarejestrowała pojazdu, w przypadku jakichkolwiek późniejszych problemów nie masz do kogo zgłosić ewentualnych roszczeń.



Sprawdź stan techniczny pojazdu. Zrób to najlepiej w profesjonalnym warsztacie lub z rzeczoznawcą, u którego za taką usługę zapłacisz 200-300 PLN.



Elementy obowiązkowe, które powinniśmy poddać weryfikacji to: stan silnika, skrzyni biegów, elektryki, układu hamulcowego, karoserii i zawieszenia. Czyściutki i lśniący silnik nie powinien cię zachwycić, a raczej zaniepokoić i zapalić w twojej głowie lampkę ostrzegawczą. Wyszorowany do połysku silnik może stanowić próbę ukrycia wycieków oleju. W przypadku sprzedawanego używanego samochodu powinien on być suchy i naturalnie przybrudzony. Również kolor spalin może sugerować kłopoty z silnikiem – w przypadku w pełni sprawnego spaliny powinny być przezroczyste, nie białe ani czarne. Oprócz odpowiedniego przeglądu warto też skorzystać z jazdy próbnej, by w praktyce sprawdzić stan techniczny pojazdu, w który zamierzasz zainwestować swoje oszczędności.



Skontroluj czy zadeklarowany przez sprzedawcę przebieg wydaje się realny – możesz to wstępnie ocenić na podstawie stanu elementów takich jak gałka zmiany biegów, tapicerka, kierownica, guma na pedałach – widoczne zużycie tych części sugeruje przebieg przekraczający 150-200 tys. km. Oczywiście sprytni sprzedawcy potrafią to odpowiednio maskować, choćby wymieniając problematyczne elementy, kieruj się więc również zdrowym rozsądkiem – jeśli na przykład kupujesz samochód 8- czy -9-letni, to raczej mało prawdopodobne by jego przebieg nie przekraczał 200 tys. km.



Sprawdź stan karoserii - drobne zarysowania i odpryski lakieru to normalny efekt kilkuletniego użytkowania samochodu, jednak już widoczna korozja niekoniecznie.



Upewnij się co do kwestii bezwypadkowości auta, sprawdź połączenia poszczególnych elementów karoserii, podłużnice, bieżnik opon oraz podłogę w bagażniku.



Numer VIN (Vehicle Identification Number) – indywidualny numer identyfikacyjny nadawany każdemu samochodowi i umieszczany przez producenta zwykle w kilku miejscach: na komorze silnika, przy prawym przednim fotelu, po lewej stronie podszybia oraz na prawym środkowym lub przednim słupku karoserii. Numer VIN widniejący na tych elementach pojazdu powinien być tożsamy w numerem widniejącym w dokumentach samochodu.



Na podstawie numeru VIN będziesz w stanie sprawdzić w Autoryzowanej Bazie Danych (AOS) historię pojazdu (dane dotyczące poprzednich właścicieli, naprawy oraz częstotliwość przeglądów) oraz legalność jego pochodzenia. Jeśli samochód został skradziony, przypisany mu numer VIN będzie widniał w rejestrze aut poszukiwanych.



Jeśli w poszukiwaniu odpowiedniego samochodu przekopujesz się przez niemieckie portale ogłoszeniowe, upewnij się czy stan techniczny auta jest certyfikowany przez eksperta ADAC lub ma świadectwo TUV. Poproś sprzedawcę o przesłanie numeru VIN i sprawdź historię pojazdu. Sprawdź czy umowa obejmuje wszystkie interesujące cię elementy wyposażenia. Może okazać się, że te widoczne na zdjęciach, nie zostały wliczone w cenę podawaną przez sprzedawcę. Generalnie zalecamy by używany samochód kupić raczej w komisie, nie u przypadkowego sprzedawcy. Gdy dokonujesz zakupu w komisie, twoje interesy chroni ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, w myśl której sprzedawca odpowiada za wady ukryte ujawnione do 6 miesięcy od daty zakupy/sprzedaży (za „wadę ukrytą” uznaje się wszystko to, czego nie widać gołym okiem).



Dokonując zakupu samochodu przez internet, pamiętaj o przestrzeganiu podstawowych zasad bezpieczeństwa:

  1. sprawdź czy firma, z którą zamierzasz zawrzeć umowę faktycznie istnieje (w tym celu wystarczy wpisać nazwę firmy do wyszukiwarki w rejestrze podmiotów gospodarczych danego kraju),

  2. uzyskaj na piśmie wszelkie najistotniejsze informacje dotyczące kupowanego pojazdu,

  3. nie płać „z góry”.

  4. Nie gódź się na wpisanie zaniżonej kwoty na fakturze.  Sprzedawca chcący obniżyć wysokość podatku może zaproponować ci takie rozwiązanie, przy jednoczesnym przyznaniu ci niewielkiej zniżki, miej jednak na uwadze, iż w przypadku późniejszych problemów z pojazdem będzie ci przysługiwał zwrot takich kosztów, jakie widnieją na fakturze.

  5. Zawierając umowę sporządzoną w obcym języku, sam postaraj się o jej tłumaczenie i zwróć uwagę czy sprzedawca nie zastosował zapisów, które wyłączałyby jego odpowiedzialność za niezgodność towaru z usługą. Jedną z częściej stosowanych praktyk nie do końca uczciwych dilerów w Niemczech jest użycie w umowie zwrotów oznaczających, że sprzedawca działa jako osoba prywatna, a sprzedaż nie odbywa się w ramach jego działalności gospodarczej bądź że transakcja odbywa się pomiędzy dwoma przedsiębiorcami/kupujący jest przedsiębiorcą. Używając takich zapisów diler zgodnie z funkcjonującym w Niemczech prawem „umywa ręce” od wszelkich twoich późniejszych roszczeń wynikających z niezgodności zakupionego towaru z umową.



Pamiętaj że po zakupie sprowadzonego z zagranicy samochodu powinieneś jeszcze tego samego dnia wykupić ubezpieczenie OC, np. na https://www.mfind.pl/ i w ciągu 30 dni zarejestrować pojazd. Niezbędne tu będą:

  • umowa kupna/sprzedaży oraz faktura VAT, wraz z ich tłumaczeniem przysięgłym,

  • dowód rejestracyjny, również z tłumaczeniem przysięgłym,

  • tablice rejestracyjne pojazdu,

  • potwierdzenie wniesienia opłaty recyklingowej,

  • dokument potwierdzający zapłacenie akcyzy,

  • potwierdzenia wykonania przeglądu technicznego, dopuszczającego pojazd do poruszania się po polskich drogach.



Zastanawiając się nad zakupem samochodu z zagranicy, weź pod uwagę całokształt kosztów, który wygeneruje taka transakcja. Oprócz kosztów związanych z rejestracją, akcyzą, opłatą recyklingową i tłumaczeniami dokumentów, należy jeszcze wziąć pod uwagę koszt transportu samochodu – lawety bądź samodzielnego przywiezienia samochodu (pamiętaj o konieczności posiadania w tej sytuacji tablic rejestracyjnych oraz by mieć aktualne ubezpieczenie auta na zagranicznych numerach).

Czytaj także

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.