Pandemia w dużym stopniu przyczyniła się do tego, że chętniej, więcej i częściej kupujemy online. Jednocześnie zwracamy uwagę na kwestię ekologii i dostrzegliśmy istotę odpowiedzialności społecznej dotyczącej masowego kupowania. Czy sklepy internetowe spełniają wymagania dzisiejszego e-konsumenta?
Izba Gospodarki Elektronicznej przeprowadziła badanie Odpowiedzialny e-commerce, z którego jasno wynika, że ponad 70% Polaków robiących zakupy na platformach online zwraca uwagę na sposób, w jaki pakowany jest towar, a dla prawie połowy ankietowanych jest to tak ważne, że byłaby skłonna dopłacić za ekologiczną przesyłkę. To jasno pokazuje, że społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jest obecnie koniecznością.
Na co zwraca uwagę klient e-sklepu?
Raport wskazuje, że konsument patrzy na przejrzystość strony i zrozumiale wyłożoną politykę firmy. 48% osób zwraca uwagę na to, czy sprzedawane produkty są certyfikowane, a dla 52% istotne znaczenie mają klarowne zasady zwrotów i reklamacji. Kupując online, prawo gwarantuje nam okres 14 dni na odstąpienie od umowy i chętnie z tej możliwości korzystamy. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że nadużywanie tego przywileju źle wpływa na środowisko, chociażby przez wzgląd na niepotrzebne zwiększanie śladu węglowego.
Oprócz tego e-klient niezmiennie patrzy na cenę i to nią kieruje się w pierwszym kroku. Dopiero, gdy przefiltruje najtańsze oferty, sprawdza rozpoznawalność oferowanych marek, reprezentowaną przez nie jakość oraz opinie o wybranym e-sklepie.
– Warto, aby na stronie w widocznym miejscu znajdowały się informacje wartościowe dla konsumenta, takie jak: składy, certyfikaty i pochodzenie produktów, regulamin zwrotów i reklamacji, wyczerpujące dane o wysyłce (...). Bez tego e-klient po prostu może nie zdecydować się na zakupy – zauważa e-Izba.
Wśród sklepów online warto zwrócić uwagę na MAKEUP, który wpisuje się w powyższy trend. Jasno wyłożona polityka, tysiące produktów vegan, organic i cruelty free, szczegółowe opisy, zero folii bąbelkowej, firmowi kurierzy, którzy dostarczają kosmetyki bezpośrednio z magazynu zamiast przerzucania ich przez centra logistyczne. Właśnie tego typu działania sprawiają, że drogeria ma prawie 2 mln wiernych obserwatorów w przestrzeni online.
Najważniejsza rada dla e-przedsiębiorcy? Słuchać klienta i zauważać jego potrzeby, a te nieustannie się zmieniają. Szybka reakcja w nurcie CSR to klucz do sukcesu.