Remont w kamienicy - jak się przygotować?

Mazowsze

. 2022-02-23 15:04:22 liczba odsłon: 1171
Artykuł
sponsorowany
.

.

Mieszkanie w kamienicy zdecydowanie różni się od tego w bloku, szczególnie z wielkiej płyty. Kamienice w miastach znajdują się zwykle w centrum i są zabytkami architektury, mieszkania w nich są obszerne i bardzo drogie. Jak wszystkie mieszkania, i te wymagają okresowych remontów. Jednak przeprowadzenie remontu w tym wypadku jest trudniejsze, niż w nowoczesnym bloku, bowiem wymaga więcej formalności. Jakich?

Pozwolenie na budowę – kiedy jest wymagane?

Zgodnie z zapisem ustawy Prawo budowlane, remont jest to wykonywanie w istniejącym obiekcie robót, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji. Do rozpoczęcia remontu w bloku lub zwykłym budynku mieszkalnym wystarczy zgłoszenie tego faktu do odpowiedniego organu administracyjnego. Pozwolenie na budowę konieczne jest jedynie w przypadku planowania wyburzenia ściany nośnej bądź podwyższenia strychu (adaptacji na cele mieszkalne).

Jeżeli planujemy remont kamienicy lub mieszkania w kamienicy, powinniśmy najpierw ustalić, czy obiekt nie jest wpisany do rejestru zabytków. Rejestr taki prowadzony jest przez Narodowy Instytut Dziedzictwa na podstawie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a także Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie prowadzenia rejestru zabytków. Informacje można uzyskać u właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, który prowadzi rejestr zabytków znajdujących się na podległym mu terenie.

Jeżeli kamienica jest zabytkiem, na prace remontowo – budowlane należy bezwzględnie uzyskać pozwolenie na budowę. Ponadto, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, należy uzyskać pozwolenie na remont, wydane przez właściwego dla położenia kamienicy wojewódzkiego konserwatora zabytków. Pozwolenie to dołącza się do wniosku o pozwolenie na budowę, zatem należy uzyskać je w pierwszej kolejności. Wniosek o pozwolenie musi zawierać dane wnioskodawcy, adres kamienicy, terminy rozpoczęcia i zakończenia planowanego remontu oraz dane osoby kierującej pracami. Załączniki d wniosku stanowią: projekt budowlany, tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu (kserokopia) oraz dokument potwierdzający kwalifikacje osoby kierującej remontem, wymagane do prac w obiekcie zabytkowym.

Rozpoczęcie prac bez pozwolenia konserwatora skutkuje karą administracyjną, której wysokość może wynosić nawet 500 tys. złotych, a w przypadku uznania samowolnego remontu za zniszczenie zabytku grozi odpowiedzialność karna do 8 lat pozbawienia wolności.

Co dalej, kiedy już jest pozwolenie na remont?

W ramach przygotowań do remontu kamienicy lub mieszkania w kamienicy trzeba uwzględnić wywóz gruzu i odpadów budowlanych. W tym wypadku niezbędne jest pozwolenie na postawienie kontenera, ponieważ posesja, na której stoi kamienica, stanowi nieruchomość wspólną. Procedura uzyskania pozwolenia jest dwojaka; jeżeli kontener ma stanąć na podwórku, wniosek należy złożyć w siedzibie wspólnoty mieszkaniowej. Oczekiwanie trwa krótko, a pozwolenie uzyskuje się na ogół bez problemu. Jeżeli natomiast trzeba wystąpić o pozwolenie do właściwego urzędu gminy, załatwianie trwa nieco dłużej – nawet do 14 dni, dlatego trzeba o to zadbać odpowiednio wcześniej. Do urzędu gminy składamy wniosek, kiedy konieczne będzie postawienie kontenera na ulicy, w pasie zieleni, na chodniku lub w innym miejscu poza zasięgiem kompetencji wspólnoty mieszkaniowej. Za pozwolenie od urzędu gminy pobierana jest opłata, ustalana przez władze gminy i wynosi od kilku do kilkunastu złotych dziennie. Pozwolenie od wspólnoty mieszkaniowej jest nieodpłatne.

Wywóz gruzu i odpadów remontowych

Po załatwieniu pozwolenia można skontaktować się z wybraną firmą usługową, która wypożycza kontenery na gruz i odpady remontowe. Wcześniej trzeba oszacować przewidywaną ilość gruzu, aby dobrać kontener o odpowiedniej pojemności. W razie potrzeby takiego oszacowania dokona pracownik firmy. W Poznaniu i okolicach wywóz gruzu realizuje firma https://skipgroup.pl/.

Podstawienie kontenera może nastąpić nawet tego samego dnia, kiedy zostało złożone zamówienie, jeżeli zrobi się to odpowiednio wcześnie. Po zakończonym remoncie wystarczy zatelefonować do firmy i kontener zostanie odebrany. Jeżeli podczas remontu okaże się, że kontener jest za mały, istnieje możliwość wymiany na pusty w ciągu kilku godzin.

Uwaga: postawienie kontenera w miejscu niedozwolonym bez pozwolenia niesie ryzyko nałożenia kary administracyjnej.

 

 

 

Czytaj także

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.