E-commerce to pojęcie bardzo powszechne i niezwykle szerokie. Chociaż kojarzy się głównie ze sklepami internetowymi, to tak naprawdę mieści w sobie znacznie wiele rodzajów transakcji i sposobów ich przeprowadzenia. Ich główną cechą wspólną jest to, że wszystkie odbywają się za pomocą internetu. Co warto wiedzieć o e-commerce i co obejmuje? Oto najważniejsze informacje w temacie.
Czym jest e-commerce?
E-commerce zgodnie z pierwotnymi założeniami to ogół transakcji dokonywanych między podmiotami za pośrednictwem internetu. E-commerce może więc być realizowany zarówno w relacji B2B (podmioty biznesowe), B2C (biznes i klient) jak i C2C (między dwoma konsumentami).
Przedmiotem wspomnianych transakcji mogą być zarówno towary, jak i usługi. Wszystko zależy od tego, jak ukształtowana jest oferta. Jeden podmiot może też świadczyć zarówno usługi, jak i sprzedawać produkty.
W obszarze produktów mamy również rozróżnienie. Oferta może bowiem obejmować produkty fizyczne (książki, ubrania, meble, akcesoria itp.), jak i cyfrowe (e-booki, muzykę, filmy).
Usługi to praktycznie wszystko, co da się zrealizować przez internet, a więc tworzenie treści, grafik, stron internetowych, komponowanie muzyki, projektowanie graficzne, reklamy i wiele, wiele innych. Obecnie rynek usług internetowych coraz bardziej się rozwija i rozszerza, a to powoduje, że oferta staje się coraz bogatsza.
Jak wspomniano wcześniej e-commerce to nie tylko sklepy internetowe. Co zatem mieści się w tym pojęciu? To również aukcje, możliwość wymiany walut, bankowość elektroniczna, zakłady bukmacherskie. Jak widać – jest tego sporo.
Jak i gdzie prowadzić e-sprzedaż?
"E-commerce jest możliwe dzięki stronom internetowym z zainstalowanymi platformami do realizowania e-zakupów. Platformy, które to umożliwiają mogą być bardzo różnorodne" - komentuje Piotr Jabłoński, ekspert z Jablonski.page.
Najprostsze z nich to tak zwane platformy zamknięte. Udostępniają określoną, ograniczoną liczbę funkcjonalności i rozwiązań. Są dobre na początek, start przedsięwzięcia, ale mogą bardzo skutecznie hamować rozwój. Poza pewien pułap nie da się bowiem wyjść. Ich zaletą jest z pewnością łatwa obsługa.
Platformy otwarte to takie, które poddają się modyfikacjom. Może je zmieniać i rozszerzać, dodawać funkcjonalności i rozwijać dostępne opcje. Dzięki temu stają się bardziej elastyczne i rozwijają się wraz z biznesem.
Wśród otwartych platform e-commerce można skorzystać z rozwiązań typu open-source (udostępnione za darmo), abonamentowe (płatne) lub dedykowane (tworzone precyzyjnie pod potrzeby i oczekiwania zamawiającego).
Jakie zalety ma prowadzenie biznesu e-commerce?
To przede wszystkim niczym nieograniczone możliwości rozwoju. Można prowadzić sprzedaż jednorazową, wdrożyć rozwiązania cross-sellingowe (oferta uzupełniająca kupowaną), up-sellingowe (oferowanie droższych rozwiązań z tej samej kategorii) i uruchomić opcje subskrypcyjne.
Na start nie potrzeba dużych środków finansowych, a inwestycje można pokrywać ze środków uzyskanych z bieżącej sprzedaży. Nie potrzeba też lokalu dla klientów ani przestrzeni magazynowej. Sklep internetowy sprzedaje też przez cały tydzień i całą dobę, co nie tylko ułatwia dostęp do oferowanych produktów, ale pozwala zarabiać również wtedy, kiedy sam przedsiębiorca ma swój wolny czas.
E-commerce to przestrzeń, która cały czas się rozwija i daje coraz więcej możliwości. Odpowiednie działania marketingowe i automatyzacje mogą przyspieszyć budowanie biznesu i osiąganie kolejnych progów na drodze do sukcesu.
Merytoryczne wsparcie artykułu: Piotr Jabłoński