Co to jest e-commerce?

Mazowsze

. 2022-03-03 15:29:44 liczba odsłon: 1187
Artykuł
sponsorowany
.

.

E-commerce to pojęcie bardzo powszechne i niezwykle szerokie. Chociaż kojarzy się głównie ze sklepami internetowymi, to tak naprawdę mieści w sobie znacznie wiele rodzajów transakcji i sposobów ich przeprowadzenia. Ich główną cechą wspólną jest to, że wszystkie odbywają się za pomocą internetu. Co warto wiedzieć o e-commerce i co obejmuje? Oto najważniejsze informacje w temacie.

Czym jest e-commerce?

E-commerce zgodnie z pierwotnymi założeniami to ogół transakcji dokonywanych między podmiotami za pośrednictwem internetu. E-commerce może więc być realizowany zarówno w relacji B2B (podmioty biznesowe), B2C (biznes i klient) jak i C2C (między dwoma konsumentami).

Przedmiotem wspomnianych transakcji mogą być zarówno towary, jak i usługi. Wszystko zależy od tego, jak ukształtowana jest oferta. Jeden podmiot może też świadczyć zarówno usługi, jak i sprzedawać produkty.

W obszarze produktów mamy również rozróżnienie. Oferta może bowiem obejmować produkty fizyczne (książki, ubrania, meble, akcesoria itp.), jak i cyfrowe (e-booki, muzykę, filmy).

Usługi to praktycznie wszystko, co da się zrealizować przez internet, a więc tworzenie treści, grafik, stron internetowych, komponowanie muzyki, projektowanie graficzne, reklamy i wiele, wiele innych. Obecnie rynek usług internetowych coraz bardziej się rozwija i rozszerza, a to powoduje, że oferta staje się coraz bogatsza.

Jak wspomniano wcześniej e-commerce to nie tylko sklepy internetowe. Co zatem mieści się w tym pojęciu? To również aukcje, możliwość wymiany walut, bankowość elektroniczna, zakłady bukmacherskie. Jak widać – jest tego sporo.

Jak i gdzie prowadzić e-sprzedaż?

"E-commerce jest możliwe dzięki stronom internetowym z zainstalowanymi platformami do realizowania e-zakupów. Platformy, które to umożliwiają mogą być bardzo różnorodne" - komentuje Piotr Jabłoński, ekspert z Jablonski.page.

Najprostsze z nich to tak zwane platformy zamknięte. Udostępniają określoną, ograniczoną liczbę funkcjonalności i rozwiązań. Są dobre na początek, start przedsięwzięcia, ale mogą bardzo skutecznie hamować rozwój. Poza pewien pułap nie da się bowiem wyjść. Ich zaletą jest z pewnością łatwa obsługa.

Platformy otwarte to takie, które poddają się modyfikacjom. Może je zmieniać i rozszerzać, dodawać funkcjonalności i rozwijać dostępne opcje. Dzięki temu stają się bardziej elastyczne i rozwijają się wraz z biznesem.

Wśród otwartych platform e-commerce można skorzystać z rozwiązań typu open-source (udostępnione za darmo), abonamentowe (płatne) lub dedykowane (tworzone precyzyjnie pod potrzeby i oczekiwania zamawiającego).

Jakie zalety ma prowadzenie biznesu e-commerce?

To przede wszystkim niczym nieograniczone możliwości rozwoju. Można prowadzić sprzedaż jednorazową, wdrożyć rozwiązania cross-sellingowe (oferta uzupełniająca kupowaną), up-sellingowe (oferowanie droższych rozwiązań z tej samej kategorii) i uruchomić opcje subskrypcyjne.

Na start nie potrzeba dużych środków finansowych, a inwestycje można pokrywać ze środków uzyskanych z bieżącej sprzedaży. Nie potrzeba też lokalu dla klientów ani przestrzeni magazynowej. Sklep internetowy sprzedaje też przez cały tydzień i całą dobę, co nie tylko ułatwia dostęp do oferowanych produktów, ale pozwala zarabiać również wtedy, kiedy sam przedsiębiorca ma swój wolny czas.

E-commerce to przestrzeń, która cały czas się rozwija i daje coraz więcej możliwości. Odpowiednie działania marketingowe i automatyzacje mogą przyspieszyć budowanie biznesu i osiąganie kolejnych progów na drodze do sukcesu.

 

Merytoryczne wsparcie artykułu: Piotr Jabłoński

Czytaj także

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.