Dżinsy naznaczyły kulturę ostatnich 140 lat - prawdopodobnie bardziej niż nam się wydaje.
Modne ubrania marki Karl Lagerfeld
Dżinsy naznaczyły kulturę ostatnich 140 lat - prawdopodobnie bardziej niż nam się wydaje.
Były najpierw ubraniami roboczymi, potem symbolem nieposłuszeństwa, a następnie stały się nieodłączną częścią mody. Historia dżinsów jest długa i kolorowa, podobnie jak marka Karl Lagerfeld w Polsce.
Wynalazcy dżinsów
Jacob W. Davis i Levi Strauss połączyli siły z konieczności i stworzyli przedmiot, który wpływał na grupy kulturowe przez ostatnie lata, a nawet wpływa dzisiaj - stworzyli dżinsy.
Ciekawostki o dinsach
Czy wiesz, że najdroższa para niebieskich dżinsów na popularnym serwisie aukcyjnym (eBay) jest sprzedawana obecnie za 250 000 dolarów?
Czy wiesz, że najdłuższa para niebieskich dżinsów ma sześćdziesiąt osiem metrów długości?
Dżinsy wykonane są z materiału zwanego denim. Nazwa „dżins” pochodzi od nazwy wytrzymałej tkaniny o nazwie „Serge de Nîmes”, początkowo produkowanej w Nîmes we Francji, stąd „de Nîmes” - „dżins”. Tkacze z Nîmes próbowali odtworzyć bawełniany sztruks, który słynie z produkcji w Genui we Włoszech, ale bez powodzenia. Metodą prób i błędów opracowali kolejny skośny materiał, który stał się znany jako dżins. Była to tkanina bawełniana o skośnym splocie, w której wątek przechodzi pod dwiema lub więcej nitkami osnowy. Nici osnowy były barwione na kolor indygo, podczas gdy nici wątku pozostały białe, co nadało dżinsom niebieski kolor z jednej strony i biały z drugiej. Denim jest bardzo wytrzymały, dlatego był używany przez osoby, które potrzebowały ubrań, o dużej wytrzymałości - najczęściej byli to robotnicy i pracownicy fizyczni.
Indygo w Indiach zostało wykonane z rośliny „Indigofera tinctoria”. Stosowano go na bawełnie, ponieważ była to najłatwiejsza metoda barwienia. Jedynym problemem było to, że kolor nie utrzymywał się zbyt długo. Indygo było rzadkim luksusem w Europie w średniowieczu ze względu na wysokie cła nałożone przez pośredników perskich, lewantyńskich i greckich. Wraz z odkryciem morskiej drogi do Indii problem ten został rozwiązany i rośliny indygo sprzedawano do kolonii. Organiczne indygo jest używane aż do odkrycia syntetycznego indygo pod koniec XIX wieku. Stał on się tańszym wariantem i zastępuje ten bardziej naturalny.
Z jednej beli bawełny można uszyć około 225 par dżinsów.
Statystycznie każdy Amerykanin posiada średnio siedem par niebieskich dżinsów.
Za urodziny niebieskich dżinsów uważa się 20 maja 1873 r., kiedy Jacob Davis i Levi Strauss and Co. uzyskali patent na niebieskie dżinsy.
W latach 50. niebieskie dżinsy zostały zakazane w niektórych miejscach, takich jak szkoły, teatry i restauracje, ponieważ były postrzegane jako forma buntu przeciwko konformizmowi.
Ponad 50% dżinsu jest produkowane w Azji, w szczególności w Chinach, Indiach i Bangladeszu.
Aby wyeliminować kurczenie się, większość dżinsów po barwieniu prana jest w wodzie.
Indygo, które jest używane do barwienia denimu do dżinsów, jest bardzo starym kolorem, który został zrobiony z roślin, ale teraz jest wytwarzany syntetycznie.
Denim ze stretchem to rodzaj dżinsu, który jest używany do dżinsów typu skinny. Nie jest wykonana z czystej bawełny, ale ma elastyczny składnik, taki jak elastan.
Do zabarwienia każdej pary niebieskich dżinsów potrzeba tylko kilku gramów indygo.
Każdego roku w Stanach Zjednoczonych sprzedaje się około 450 milionów par dżinsów.