Posiadanie numeru BDO jest konieczne, jeśli jako przedsiębiorca wprowadzasz do obrotu opakowania. To wymóg obowiązujący prawnie, a nierealizowanie go może grozić wysokimi grzywnami. W jakim celu stosuje się numer BDO i jak możesz go uzyskać?
.
Posiadanie numeru BDO jest konieczne, jeśli jako przedsiębiorca wprowadzasz do obrotu opakowania. To wymóg obowiązujący prawnie, a nierealizowanie go może grozić wysokimi grzywnami. W jakim celu stosuje się numer BDO i jak możesz go uzyskać?
Numer BDO oznacza skrót od numeru rejestrowego z Bazy Danych o Odpadach. To procedura obejmująca wszystkie podmioty gospodarcze, które w ramach swojej działalności wprowadzają do obiegu odpady w postaci opakowań produktów.
Konieczność posiadania numeru BDO jest związana z wymogiem prowadzenia ewidencji wprowadzonych opakowań i zapewnienia przez firmy ustawowego poziomu recyklingu. Te kwestie reguluje ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych z 13 czerwca 2013 r., z późniejszymi zmianami.
Po uzyskaniu takiego numeru konieczne będzie posługiwanie się nim na firmowych dokumentach, m.in. paragonach, fakturach oraz umowach.
Czy posiadanie numeru BDO w sklepie internetowym jest konieczne? Jak najbardziej. Każdy produkt wysyłany do klienta posiada zabezpieczenie w postaci opakowania. W momencie, gdy opakowujesz go np. w karton, folię, kopertę lub inne zabezpieczenie, wprowadzasz opakowanie do obrotu.
Kto jest zobowiązany do posiadania numeru BDO?
Przedsiębiorcy, którzy importują zagraniczne produkty i wprowadzają je do obrotu w Polsce.
Producenci sprzedający własne produkty w Polsce.
Producenci zlecający produkcję innym firmom.
Sklepy internetowe sprzedające produkty na terenie Polski.
Lokale gastronomiczne oferujące klientom posiłki z dostawą lub na wynos.
W jaki sposób możesz uzyskać numer BDO dla sklepu internetowego? W tym przypadku nie musisz odwiedzać urzędów – cały proces odbywa się zdalnie. Odpowiedni wniosek o zarejestrowanie w bazie BDO możesz złożyć za pomocą platformy ePUAP lub profilu zaufanego.
Każdy przedsiębiorca rejestrujący się w BDO zobowiązuje się do dokonania tzw. opłaty rejestrowej. Wynosi ona:
100 zł w przypadku mikroprzedsiębiorców,
300 zł dla pozostałych firm.
W kolejnych latach przedsiębiorca będzie opłacać opłatę roczną – jej wysokość równa się kwocie rejestrowej. Termin wpłaty to ostatni dzień lutego w roku, którego dotyczy składka.
Każdy przedsiębiorca, który posiada już swój numer BDO zobowiązuje się do prowadzenia szczegółowej ewidencji opakowań wprowadzanych do obiegu. Oznacza to m.in. regularne posługiwanie się numerem w firmowej dokumentacji oraz prowadzenie arkusza dostępnego podczas ewentualnej kontroli. Co roku konieczne jest także przedstawienie sprawozdania wprowadzonych opakowań.
Istotnym wymogiem jest także zapewnienie odpowiedniego poziomu recyklingu wprowadzanych opakowań. Firma może to robić samodzielnie, lub zlecić ten obowiązek jednej z organizacji specjalizującej się recyklingu opakowań.
Obowiązkiem przedsiębiorcy jest także czynny udział w działaniach edukacyjnych na rzecz odzyskiwania odpadów i recyklingu. Można go zrealizować na dwa sposoby:
edukując klientów poprzez umieszczenie dodatkowej informacji o recyklingu odpadów na opakowaniach,
organizując lub finansując społeczne kampanie edukacyjne.