Sklep internetowy – co trzeba wiedzieć?

Mazowsze

. 2023-02-24 12:21:25 liczba odsłon: 943
Artykuł
sponsorowany
.

.

Narzędzia wspierające handel online oraz niezwykły rozwój Internetu sprawiły, że branża e-commerce wyraźnie zyskała na znaczeniu. Ponadto wciąż nie maleje liczba osób kupujących w sieci – według najnowszych danych pochodzących z raportu Gemius aż 77% internautów robi e-zakupy. Jeżeli nie chcesz, aby przegoniła Cię konkurencja, już teraz pomyśl o własnym sklepie internetowym. Zastanawiasz się, co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz sprzedawać? Podpowiadamy, co zrobić, aby e-biznes przynosił zyski od samego początku działalności.

Dlaczego warto sprzedawać w Internecie? 

Zakupy w sieci stały się w ostatnich latach nie tylko proste i wygodne, ale również szybkie i dostępne. Nie dziwi więc, że coraz więcej internautów kupuje online. Zmiana nawyków konsumentów oraz rosnąca w siły konkurencja sprawiły, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się przenieść choćby część działalności do Internetu. A trudno wyobrazić sobie skuteczną sprzedaż bez dedykowanego e-sklepu. 

Nie masz pewności, czy inwestycja w e-handel będzie dla Ciebie opłacalna?

Pamiętaj, że e-commerce to szansa dla Twojego biznesu na rozwój. Poprzez sklep internetowy udostępniasz ofertę kupującym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W ten sposób wspierasz sprzedaż stacjonarną i zwiększasz zyski. A to jeszcze nie koniec! Dzięki witrynie możesz analizować zachowania potencjalnych klientów i dbać o relację ze stałymi odbiorcami. 

Przekonujące? Zanim postawisz swój pierwszy krok w handlu internetowym, sprawdź, co musisz wiedzieć, aby skutecznie sprzedawać online. 

Co musisz wiedzieć przed założeniem e-sklepu?

Prowadzenie sklepu internetowego to nowy rozdział dla Twojej firmy. Aby inwestycja okazała się sukcesem, musisz przygotować odpowiednią strategię działania. Przekonaj się, od czego zacząć, aby e-biznes przynosił zyski i pomógł zwiększyć sprzedaż. 

1. Wskaż grupę docelową

Zastanawiasz się, co jest kluczem do stworzenia atrakcyjnej oferty zarówno dla aktualnych, jak i potencjalnych klientów? W przypadku skutecznego sklepu internetowego będzie to z pewnością znajomość grupy docelowej. Pamiętaj, że oferując produkty i usługi dla wszystkich, trudno jest dotrzeć z przekazem do kogokolwiek. 

Dlatego Twoja oferta musi mieć konkretnego odbiorcę, którego możesz wyznaczyć poprzez: 

  • wiek i płeć, 
  • wykształcenie, 
  • rolę społeczną, 
  • status materialny,   
  • miejsce zamieszkania, 
  • wykonywany zawód itd. 

Stworzoną w ten sposób personę kupującego wykorzystaj do przygotowania strategii reklamowej. Pamiętaj, że personalizacja komunikatów jest wręcz koniecznością w e-commerce. Znając swoją grupę docelową, napiszesz trafne hasła reklamowe i opisy produktów, a w efekcie skuteczniej przekonasz odbiorców do skorzystania z Twojej oferty.   

2. Wyznacz cele biznesowe

Jako przedsiębiorca zdajesz sobie sprawę, że przygotowanie planu to niezwykle ważny etap w prowadzeniu każdej działalności. Podobnie sprawa wygląda w przypadku sklepu internetowego. Przed jego wdrożeniem musisz więc określić cele, które powinny być mierzalne, konkretne i odpowiednio rozłożone w czasie. 

Rozważ, co chcesz osiągnąć i pomyśl, ile czasu może Ci to zająć. Na początku działań w e-commerce warto postawić na kanały promocyjne, które pozwolą zbudować rozpoznawalność firmy i oferty w sieci. Z czasem Twoim celem powinno stać się pozyskanie wartościowego ruchu i zwiększenie sprzedaży. 

3. Przygotuj strategię marketingową

Przed inwestycją w e-commerce, musisz stworzyć swoją strategię marketingową. Z pewnością zdajesz sobie przecież sprawę, że sklep nie będzie sam z siebie generował sprzedaży. Bez działań reklamowych trudno będzie Ci dotrzeć do kupujących w sieci. 

Dlatego już na początkowym etapie działań w handlu internetowym, musisz określić, z czym ma kojarzyć się Twoja firma potencjalnym klientom. Niezbędne okaże się również sprecyzowanie, jakie potrzeby odbiorców będą spełniać oferowane przez Ciebie produkty lub usługi. Nie zapominaj przy tym o konkurencji – już teraz zastanów się, czym możesz się wyróżnić na tle branży.   

Możliwości jest naprawdę sporo – część z nich poznasz w dalszej części tekstu. Na początkowym etapie możesz rozważyć aktywność w Social Mediach, prowadzenie newslettera czy reklamę w Google Ads. Poza tym świetnie sprawdzą się różne promocje i obniżki dla klientów. 

4. Nazwij korzyści, jakie przynoszą Twoje produkty

Wiesz już, że Polacy coraz chętniej kupują w sieci. Chcesz wykorzystać rosnący potencjał e-handlu? Musisz przekonać internautów, aby skorzystali właśnie z Twoich produktów lub usług. Tak się stanie, jeśli oferta sklepu internetowego odpowie na potrzeby kupujących. Odbiorcy mogą oczekiwać np. oszczędności czasu lub pieniędzy, podniesienia standardu życia czy poprawy zdrowia. 

Aby klient mógł się dowiedzieć, co zyska, musisz wykorzystać język korzyści. Stosuj go zarówno w opisach produktów, jak i komunikatach marketingowych. Odwołuj się do potrzeb, problemów oraz oczekiwań odbiorców i pokaż, jak Twoja oferta może je zaspokoić lub rozwiązać.   

5. Zadbaj o filary 

Chcesz uruchomić sklep internetowy? Musisz zadbać o fundamenty. Do trzech elementów, bez których nie będzie istniała tego rodzaju witryna, należą: 

  • domena, 
  • hosting, 
  • platforma e-commerce. 

Domena jest często pierwszym punktem styku klienta z Twoją firmą w sieci – stanowi więc swego rodzaju wirtualną wizytówkę. Adres internetowy e-sklepu powinien być jednak nie tylko związany z prowadzoną przez Ciebie działalnością, ale również krótki oraz łatwy do zapamiętania i zapisania. Przy wyborze zwróć uwagę nie tylko na długość nazwy głównej i rodzaj rozszerzenia, ale też na ofertę firmy rejestrującej.   

Inwestycja w hosting to niezwykle ważny krok na początkowym etapie działań w sieci, ponieważ jest to usługa udostępniania miejsca na serwerze dla e-sklepu i jego zasobów. Zanim zdecydujesz się na konkretnego dostawcę, zwróć uwagę na takie parametry jak np. bezpieczeństwo, gwarantowany dostęp do wsparcia technicznego czy oferowana powierzchnia.   

Założenie oraz właściwe działanie sklepu online zapewnia za to odpowiednia platforma e-commerce. Możesz wybierać spośród 4 rodzajów oprogramowania – różnią się między sobą przeznaczeniem, ceną i funkcjonalnościami. 

Największą popularnością cieszy się opcja Open-Source (a konkretnie PrestaShop), a rozwiązaniem najbardziej budżetowym jest platforma SaaS – w tym przypadku nie masz jednak witryny na własność. Dużo więcej zapłacisz, jeśli wybierzesz oprogramowanie oparte na licencji lub dedykowane, w którym sklep zostaje dopasowany do budżetu i potrzeb Twojego biznesu. 

6. Postaw na atrakcyjny i funkcjonalny projekt

Aby skłonić potencjalnego klienta do zakupu, musisz nie tylko zachęcić internautę do odwiedzenia Twojego e-sklepu, ale również przekonać go do pozostania na stronie i skorzystania z oferty. Pomoże Ci w tym z pewnością atrakcyjny design i projekt WWW. Podczas budowy witryny weź jednak pod uwagę nie tylko walory estetyczne, ale również funkcjonalności.   

User Experience, czyli doświadczenie użytkownika podczas korzystania ze strony sklepu internetowego powinno mieć dla Ciebie kluczowe znaczenie. Zadbaj więc o szybkie ładowanie i dostępność witryny na każdym urządzeniu. Pamiętaj o kolorystyce i szacie graficznej dopasowanej do Twojej branży. Zaoferuj klientom wysokiej jakości zdjęcia oraz materiały video, aby mogli lepiej zapoznać się z ofertą. 

7. Wyróżnij się na tle konkurencji

Co jeszcze musisz wiedzieć przez założeniem sklepu internetowego? Z pewności należy dobrze poznać konkurencję, która zapewnia podobne produkty i usługi. Dzięki odpowiedniej analizie możesz dać swojemu klientowi coś, czego inni nie mogą mu zaoferować. Twoją przewagą może się okazać: 

  • wysyłka w 24h, 
  • różne metody płatności, 
  • darmowy zwrot i dostawa,
  • pozytywne opinie kupujących,   
  • atrakcyjny program lojalnościowy,
  • unikalna cecha produktu lub marki, 
  • korzystny rabat na pierwsze zakupy. 

Poza unikalną propozycją sprzedaży zadbaj też o obsługę klienta. Pamiętaj także, że Twój sklep internetowy powinien spełniać aktualne wymagania konsumentów i rynku. Aby nie zostać w tyle za konkurencją, warto rozważyć np. płatność odroczoną, omnichannel (sprzedaż wielokanałową) czy czat na stronie do komunikacji z odbiorcami. 

Własny sklep internetowy – co warto wiedzieć? Podsumowanie

Coraz większa liczba użytkowników kupujących w sieci sprawia, że w e-biznesie rośnie konkurencja. Aby nie dać się wyprzedzić i móc skutecznie docierać do klientów, musisz dobrze przygotować się do założenia sklepu internetowego. Opracowanie skutecznej strategii, zadbanie o fundamenty, śledzenie trendów – wszystko to pomoże Ci wejść na rynek e-commerce.   

Mimo sporej dawki wiedzy wciąż nie wiesz, jak zacząć sprzedawać online? Chcesz świadomie rozwijać działalność w sieci? Atrakcyjny i funkcjonalny sklep PrestaShop pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji i pozyskiwać klientów. A stworzą go dla Ciebie doradcy internetowi. Z WeNet zyskujesz rozwiązanie szyte na miarę Twoich potrzeb

W ramach kompleksowej oferty zyskujesz zarówno przyjazny dla klientów projekt, jak i certyfikat SSL, domenę, hosting oraz konieczne regulaminy. Specjaliści poza sklepem na własność zapewniają też dostęp do sprawdzonych narzędzi zwiększania sprzedaży. Ponadto możesz liczyć na wsparcie doradcy e-commerce na każdym etapie współpracy.   

Chcesz poznać więcej szczegółów? Zamów darmową wycenę i porozmawiaj o ofercie z konsultantem. Przekonaj się, dlaczego już ponad 120 małych i średnich firm powierzyło WeNet budowę swojego e-sklepu. Wybierz mądrze i zyskaj rozwiązania na każdy etap rozwoju biznesu. 

 

 

Czytaj także

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.