Rusza budowa obwodnicy

Siedlce

Mariola Zaczyńska 2010-07-08 11:13:28 liczba odsłon: 15080
Obwodnica biegnąca karierem (II etap) nie połączy się bezpośrednio z Północną (I etap).
Trzeba będzie zawrócić kawałek Sokołowską. W przyszłości nie wyklucza się wykupu terenów, by przebić się z I etapu do II na wysokości ronda na Sokołowskiej. targeo.pl

Obwodnica biegnąca karierem (II etap) nie połączy się bezpośrednio z Północną (I etap). Trzeba będzie zawrócić kawałek Sokołowską. W przyszłości nie wyklucza się wykupu terenów, by przebić się z I etapu do II na wysokości ronda na Sokołowskiej. targeo.pl

Już jesienią przyszłego roku przejedziemy od Warszawskiej do Kazimierzowskiej... omijając centrum! Jak to możliwe? Zamiast jechać w wielkim korku prosto, skręcimy na wysokości Monte Cassino, by dojechać do Sokołowskiej. A stamtąd ruszymy Północną do Kazimierzowskiej. Tak! Mowa o wewnętrznej obwodnicy Siedlec. Właśnie rusza jej budowa.

Droga przez mękę
Każdy, kto jedzie ulicą Warszawską, spogląda tęsknie na boki, szukając jakiejś luki, tajnego przejazdu, by ominąć koszmarny korek. Na razie droga jest tylko jedna. Droga przez mękę. Prosto, od świateł do świateł.
- Koszmarem są próby włączenia się do ruchu. Na zatłoczonej ulicy tylko życzliwość jakiegoś kierowcy daje szansę wyjechania z podporządkowanej drogi – narzekają kierowcy.
Warszawska to jedyna ulica prowadząca do centrum, a stamtąd do innych części miasta. Po jej dwóch stronach znajdują się osiedla wielorodzinne i domków jednorodzinnych. I każdy chce dojechać do pracy, dowieźć dzieci do szkoły, przedszkola. W godzinach szczytu wszyscy dzielą ten sam los: zniechęcenia, zmęczenia i zdenerwowania.

Obwodnica
Zapewne w przyszłym tygodniu ruszy budowa I i II etapu obwodnicy. Pierwszy etap realizuje konsorcjum, którego liderem są Regionalne Drogi Podlaskie. Mowa o odcinku od ul. Sokołowskiej do Kazimierzowskiej. To jeden z trudniejszych odcinków, bowiem nowa droga będzie biegła terenami, które miasto pozyskało na podstawie specustawy (czyli właścicielom należą się odszkodowania), poza tym biegnie w pobliżu domów, co od dawna nie podobało się mieszkańcom. W wyniku protestów mieszkańców ul. Północnej zmieniono trochę pewne rozwiązania. Ulica nie będzie blisko domów, oddzieli ją od nich pas pieszo-jezdny, ułatwiający wjazdy i wyjazdy z posesji, a nawet umożliwiający lokalną komunikację. Lokalne władze zapewniają, że jeśli będzie taka potrzeba, zbudowane zostaną także ekrany dźwiękochłonne.
Równolegle z budową I etapu, ruszy budowa innego, niezwykle ważnego odcinka. Drugi etap będzie realizowany przez Polimex Mostostal. Chodzi o drogę biegnącą od Warszawskiej aż do Sokołowskiej. Powstanie ona przy karierze.
- Tereny przy torach przejęliśmy od kolei za zaległości podatkowe. Budując „na swoim” oszczędzamy na wykupie gruntów i odszkodowaniach – stwierdził prezydent Wojciech Kudelski.
Trzykilometrowa droga będzie bodajże najbardziej oczekiwaną ulicą w mieście. Budowa przy karierze ma same atuty: zmniejsza wydatki i nie powoduje uciążliwości dla innych. Dzięki temu połączeniu, kierowcy ominą centrum. Odciążona zostanie także ulica 10 Lutego, której mieszkańcy obawiają się skutków zwiększonego ruchu.

Dużo mniej
Wewnętrzna obwodnica jest finansowana ze środków własnych miasta i ogromnej dotacji ze środków unijnych wypłaconych przez Zarząd Województwa Mazowieckiego. Wkład miasta wynosi 15 procent, środki zewnętrzne to aż 85 procent inwestycji.
- Zarząd Województwa Mazowieckiego wpisał ten projekt jako kluczowy na Mazowszu – mówi Marta Sosnowska, wiceprezydent Siedlec.
– Co więcej, dotację utrzymano, mimo iż nasze plany zmieniały się w trakcie przygotowywania projektu.
To prawda. Największa zmiana dotyczy przebiegu obwodnicy, gdyż okazało się, że teren przy karierze jest wystarczająco szeroki, aby biegła nim nowa droga. Pomysł, by właśnie tam zlokalizować drogę, był kuszący, ale czy procedury zatwierdzania projektów i przyznawania funduszy nie staną temu na przeszkodzie? Okazało się, że nowe rozwiązania zostały zaakceptowane bez uszczerbku dla dotacji.
Do oszczędności, jakie pojawiły się, gdy nie trzeba było wykupywać gruntów pod II etap obwodnicy, doszły kolejne... po otwarciu ofert firm budowlanych. Budowa obydwu etapów obwodnicy będzie kosztowała nieco ponad 42 mln złotych, czyli o 21 milionów taniej niż zakładano!
- Trudno nie skakać z radości – wyznał miejski skarbnik Kazimierz Paryła.
Dokładnie pierwszy etap będzie kosztował 18,4 mln złotych, drugi etap – 24.3 mln złotych. Obydwa odcinki mają być oddane do 1 września 2011 roku. Miasto czyni już przymiarki do budowy kolejnego odcinka obwodnicy: od Warszawskiej do Składowej.
Komentarze (30)

Komentarz został dodany

Twój komentarz będzie widoczny dopiero po zatwierdzeniu przez administratora

Dodanie komentarza wiąże się z akceptacją regulaminu

  • najstarsze

  • najnowsze

  • popularne

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.