To były piękne dni…

Sokołów Podlaski

2014-02-17 18:32:02 liczba odsłon: 12628

Fot. Szkoła w Skibniewie

W dniach 09 - 14. 02. 2014r. w Skibniewie miała miejsce niecodzienna wizyta pięciu uczniów i pięciu nauczycieli z tureckiej szkoły w Kahramanmaras oraz sześciu pedagogów z partnerskiej szkoły w mieście Kartagena ( Hiszpania).

Od poniedziałku do czwartku  gościliśmy w Zespole Oświatowym w Skibniewie  uczniów wraz z nauczycielami i dyrektorami z krajów partnerskich współpracujących z nami w ramach programu Comenius - uczenie się przez całe życie podczas realizacji projektu ”Let’s play together” (Zagrajmy razem).

Uczniowie tureccy już w niedzielę wieczorem zostali mile przyjęci w domach naszych uczniów, a w poniedziałek wraz z nimi od godz. 8.00 uczestniczyli w lekcjach prowadzonych przez polskich nauczycieli, którzy przezwyciężając barierę językową, starali się włączyć ich w konwersację w języku angielskim podczas zajęć.
Tematem przewodnim uroczystej inauguracji wizyty partnerskiej była prezentacja naszego kraju, gminy i szkoły. Zgodnie z tematem realizowanego projektu, oprócz informacji geograficznych, atrakcji turystycznych, kulinarnych i innych ciekawostek dotyczących naszego kraju, na wesoło zaprezentowaliśmy wybrane dyscypliny sportowe, fragmenty naszych tańców l i utworów muzycznych                               w programie artystycznym „Sport to zawsze dobry wybór”.
Uroczystość powitania uświetnił pokaz poloneza w wykonaniu uczniów kl. II Gimnazjum Nr 2 w Skibniewie, a nasze stroje ludowe wzbudziły wśród gości prawdziwą furorę. Umiejętności wokalne i taneczne zaprezentowały przedszkolaki, uczniowie szkoły podstawowej i gimnzjaliści.
Goście zwiedzili budynek naszej szkoły, odbyli rozmowę z dyrektorem szkoły -  panią Wiesławą Kapustą oraz innymi nauczycielami.  Interesowały ich informacje dotyczące polskiego systemu edukacyjnego oraz organizacji roku szkolnego w Polsce. Nauczyciele wymienili się doświadczeniami z pracy we własnych krajach, podzielili się problemami, które mają na co dzień w swoich placówkach.
Po południu grupa projektowa udała się na zajęcia sportowe do Gimnazjum Nr 2 w Sokołowie Podlaskim. Trener mistrzyń Polski w dziedzinie koszykówki juniorek, Mariusz Świerk, zaprezentował ciekawe gry i zabawy sportowe z udziałem swoich zawodniczek, integrując kadrę i uczniów uczestniczących w projekcie.
    
We wtorek 11. 02. 2014 r. grupa Comenius (nauczyciele i uczniowie ze szkół partnerskich oraz polscy nauczyciele i uczniowie) pojechała na wycieczkę do Warszawy. Pierwszym punktem pobytu w stolicy było zwiedzanie Stadionu Narodowego z przewodnikiem. Spacerując trasą ekskluzywną, poczuliśmy się jak wyjątkowi goście. Poznaliśmy trasy, którymi poruszają się fani piłki nożnej w czasie meczu, odwiedziliśmy również strefę VIP. Każdy mógł wejść do loży VIP i przekonać się, jaki jest z niej widok. Sprawdziliśmy, w jakich warunkach przebierają się piłkarze przed meczem oraz jak pracują dziennikarze w czasie imprez. Z dumą stwierdzamy, że nasza najnowocześniejsza wielofunkcyjna arena zdobyła uznanie w oczach naszych gości zaskoczonych zastosowanymi rozwiązaniami technologicznymi.
Ze Stadionu Narodowego udaliśmy się do Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, jednego z najstarszych muzeów tego typu w Europie. Dużym zainteresowaniem naszych gości cieszyła się ekspozycja stała "Dzieje sportu polskiego i olimpizmu" ukazująca dzieje sportu od antycznej Grecji, poprzez narodziny nowożytnych Igrzysk Olimpijskich (XIX w.), początki sportu polskiego (XIX/XX w.) do współczesności. Najciekawszą atrakcją wystawy okazały się eksponaty –  muzealia dotyczące głównie sportu polskiego: medale, puchary, odznaki sportowe i turystyczne oraz monety, stroje i sprzęt sportowy, dzieła sztuki o tematyce sportowej, a także kajak, na którym pływał podczas wakacyjnych spływów Karol Wojtyła – późniejszy Papież Jan Paweł II.
Po obiedzie nauczyciele i uczniowie udali się na  spacer po Starym Mieście. Podziwiali piękne, stare budynki polskiej stolicy, poznali legendę o Warsie i Sawie oraz o Bazyliszku. Największym zainteresowaniem fotoreporterów cieszyła się Warszawska Syrenka i budynki przy Trakcie Królewskim.
Środa także była dniem wyjazdowym, poświęconym grom, wspólnej zabawie i nauce jazdy na łyżwach na siedleckim lodowisku. Dla większości uczestników z Hiszpanii i z Turcji było to pierwsze doświadczenie, ale dzięki sile wytrwania, samozaparciu i chęci, udało im się przezwyciężyć lęk i niektórzy z nich po dwugodzinnych zajęciach świetnie radzili sobie        na płycie lodowiska.
Niezwykle emocjonująca była gra w kręgle nauczyciele kontra uczniowie. Dla dzieci tureckich nowością okazała się także gra w bilard. Na zakończenie dnia, rozładowanie emocji i rozluźnienie mięśni doskonale podziałały hydromasaże w Parku Wodnym w Siedlcach.
Czwartek uczestnicy projektu spędzili również aktywnie. Od godz. 8.00 uczestniczyli w  dwóch lekcjach. Potem odbyło się rozstrzygnięcie konkursu plastycznego „True usage of computers and computer games”  z udziałem pani dyrektor, Wiesławy Kapusty, która pogratulowała zwycięstwa wykonawcom nagrodzonych prac z poszczególnych krajów, wręczyła pamiątkowe dyplomy i słodkie upominki.
Następnym punktem były gry  i zabawy ruchowe, integrujące wszystkich uczestników spotkania bez wględu na wiek i pedyspozycje sportowe.
Graliśmy w gry: „Catch the mouse”, „Three in a box”, „The master of music”, „Seven stones”, „Wygibajtus”, „Przeciąganie liny”, “Przerzucanka”. Mistrzami w organizowaniu gier okazali się przedstawiciele Hiszpanii, którzy zaangażowali do wspólnej zabawy największą liczbę uczestników.
Po elegancko podanym i niezwykle smacznym obiedzie w stołówce szkolnej koordynatorzy udali się na spotkanie, na którym omówiono kolejne działania w projekcie i ustalono datę ostatniej, w ramach tego projektu, wizyty w Turcji. Nasi gimnazjaliści pod opieką kilku nauczycieli spędzą w Turcji pierwszy tydzień czerwca. Będzie to ostatnie spotkanie podsumowujące nasze dwuletnie  działania z  zagranicznymi partnerami.
Na zakończenie wizyty roboczej w Polsce goście z Turcji i Hiszpanii otrzymali certyfikaty uczestnictwa oraz pamiątkową płytę z prezentacją naszego kraju.
Podczas kolacji pożegnalnej w rytmie gorących przebojów przedstawiciele poszczególnych krajów zaprezentowali tańce charakterystyczne dla swojej kultury. Dostrzegliśmy swoją różnorodność, ale zrozumieliśmy także, jak wiele nas łączy. Niepowtarzalny klimat tego spotkania i wyjątkowo przyjazna atmosfera sprawiły, że trudno było się rozstać po kilku wspólnie spędzonych, wspaniałych dniach.
Nasi goście byli zauroczeni wizytą w Polsce, spodobał im się nasz region i stolica, wiele rzeczy pozytywnie ich zaskoczyło, dziękowali za możliwość pobytu w naszym kraju, za serdeczność i gościnność, z jaką się spotkali w szkole i podczas wycieczek. Jeden z uczestników, Juan – wicedyrektor szkoły hiszpańskiej, powiedział: „Czuliśmy się tu jak u siebie w domu, a nawet lepiej …”. Wyrazem wdzięczności naszych przyjaciół z Turcji i Hiszpanii są ich serdeczne, pełne ciepłych słów wpisy w kronice szkolnej i słowa piosenki „Friends Forever”, które zadedykowali nam na pożegnanie.
Uczniowie i nauczyciele z Turcji, których pożegnaliśmy w piątek wczesnym rankiem są bardzo wdzięczni rodzinom, które  przez kilka dni gościły ich dzieci, starając  się  stworzyć im atmosferę rodzinnego domu. Dziękując za wszystko, wyrazili swoją nadzieję na wspólne spotkanie w Turcji. Podczas pożegnania mówili: „Czas, który razem spędziliśmy był wspaniały, a wrażenia na długo pozostaną w naszej pamięci. Cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w tej wymianie, która poprzez włączenie przedstawicieli szkół partnerskich sprawiła, że przeżyliśmy tu niezapomniane chwile. To były piękne dni…”
My, jako gospodarze, cieszymy się, że udało nam się wywiązać z powierzonych zadań i zorganizować pobyt naszych przyjaciół z zagranicy tak, by sprostać ich oczekiwaniom. Dziękujemy wszystkim, którzy w jakimś stopniu się do tego przyczynili.
Z całą pewnością można stwierdzić, że cel wizyty został w pełni osiągnięty, nawiązały się nowe znajomości, może nawet początki przyjaźni, które dziś, w dobie Internetu mają szansę rozwoju. Bo przecież projekt ten, oprócz zmotywowania i zaangażowania uczniów do odnalezienia tradycyjnych gier dziecięcych służących do nauki i zabawy oraz uczestnictwa w nich, ma na celu zbudowanie więzi między państwami uczestniczącymi i wymianę informacji, doświadczeń, wzajemnej wiedzy o kulturach. Celem programu jest także zwiększenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim oraz nowoczesną technologią komunikacji, a to dostrzegli nawet nasi rodzice, którzy mieli przyjemność gościć dzieci z Turcji. Wspólnie przyznali, że podczas kilku minionych dni oni także docenili dobrodziejstwo Internetu, bo mimo trudności w komunikowaniu się, doskonale sobie poradzili dzięki nowoczesnej technologii komunikacyjnej i pomocy swoich dzieci. Wszyscy wspólnie: nauczyciele, rodzice i dzieci przełamaliśmy wiele barier i jesteśmy z tego dumni, cieszymy się, że wzrasta prestiż naszej szkoły w środowisku. Dzięki nawiązaniu współpracy  ze szkołami w Turcji i Hiszpanii nasi uczniowie i nauczyciele mają szansę wyjazdów zagranicznych, nawiązywania ciekawych kontaktów i poznawania świata, doskonalenia umiejętności posługiwania się językiem angielskim, a przy tym doskonale się bawią. A czy to nie najlepszy sposób, by zachęcić dzieci do nauki?

 

Komentarze (1)

Komentarz został dodany

Twój komentarz będzie widoczny dopiero po zatwierdzeniu przez administratora

Dodanie komentarza wiąże się z akceptacją regulaminu

  • najstarsze

  • najnowsze

  • popularne

Czytaj także

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.