Delegacja ze Stanina w Szwecji

Łuków

Katarzyna Koślak 2016-11-15 10:42:40 liczba odsłon: 2613
Delegacja ze Stanina

Delegacja ze Stanina

W dniach 8-11 listopada 2016 roku 8 osobowa delegacja ze Stanina wzięła udział kolejnym etapie realizacji projektu Erasmus +.

Delegację tworzyli: skarbnik gminy, p. Aldona Alaburda, dyrektor Zespołu Szkół w Staninie, p. Janusz Sobiech oraz nauczyciele z tej szkoły, p. Katarzyna Koślacz, p. Anna Nowak, p. Małgorzata Abramek, p. Joanna Smyk oraz członkowie stowarzyszenia lokalnego „Bona Fide”, p. Katarzyna Trochym i  p. Małgorzata Matyszek.

Spotkanie projektowe miało miejsce w Kuratorium Oświaty w miejscowości Molndal, gdzie omówiono postępy działań projektowych, sprawy finansowe i sprawozdawcze.

Odbyła się również wizyta w szkole partnerskiej, która była niezwykle cennym doświadczeniem dla delegacji polskiej. Rozmowy z nauczycielami dotyczyły pracy pedagogicznej, codzienności szkolnej. Nauczyciele mieli też możliwość obserwacji lekcji w terenie z zastosowaniem technologii ICT.  Obserwowano 5 zajęć obszaru tematycznego „człowiek, zwierzęta”, które zostały omówione pod kątem możliwości ich zastosowania w warunkach polskich.

Szwedzka szkoła partnerska jest przyjazna dla ucznia, cicha, nie ma tłoku na przerwach. Nauczyciele są wspierający i nastawieni na dialog z uczniem. Uczniowie mają dużo swobody, są często chwaleni. Wydaje się, że w szwedzkiej szkole nie ma miejsca na nagany i krytykę, a jest tłumaczenie, perswadowanie, przekonywanie. Dość dużym zaskoczeniem było podejście do dyscypliny wśród uczniów. Siedzenie ucznia na stole podczas lekcji, czapka na głowie nie jest problemem. Dziwny był dla nas fakt zwracania się do nauczycieli po imieniu. Jest to kolejna różnica kulturowa- w Szwecji wszyscy zwracają się do siebie po imieniu, za wyjątkiem rodziny królewskiej.

Na uwagę zasługują bardzo dobre warunki pracy. Nauczyciele mogą spędzić przerwy w pomieszczeniu, które przypomina salonik z aneksem kuchennym z pełnym wyposażeniem, lodówką, ekspresem do kawy, zmywarką oraz pokój z sofami i fotelami, gdzie nauczyciele piją herbatę bądź kawę i rozmawiają. Tydzień pracy nauczyciela to 35 godzin, w tym 18 - 60-minutowych godzin dydaktycznych. Resztę tego czasu wykorzystuje w różny sposób, w zależności od potrzeb szkoły: pracuje z uczniami mającymi trudności w nauce, opracowuje materiały dydaktyczne, pomaga w rozwiązaniu problemów uczniów, jeśli takie się pojawią, przeprowadza rozmowy z uczniami.

Wymiana doświadczeń, jaka nastąpiła podczas wspólnych rozmów z nauczycielami szwedzkimi, była cennym źródłem inspiracji a zdobyta wiedza i umiejętności zostaną wykorzystane  w pracy pedagogicznej oraz w wielu innych sferach życia.

 

Komentarze (0)

Komentarz został dodany

Twój komentarz będzie widoczny dopiero po zatwierdzeniu przez administratora

Dodanie komentarza wiąże się z akceptacją regulaminu

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.