Projekty partnerskie – czy warto wspólnie sięgać po fundusze unijne?

Siedlce

0000-00-00 00:00:00 liczba odsłon: 9641

Doświadczenia Okresu Programowania w latach 2004-2006 wskazują, że realizacja projektów finansowanych z UE w partnerstwie niesie ze sobą znaczną wartość dodaną, wyrażoną w efekcie synergii, wynikającym ze wspólnej realizacji zadań w projekcie, wypracowania wspólnego rozwiązania problemu oraz odejścia od fragmentarycznych i często nieskoordynowanych działań podejmowanych przez różne podmioty w tych samych obszarach.

Projekty realizowane w partnerstwie przyczyniają się także do nawiązania współpracy między instytucjami i organizacjami reprezentującymi różne grupy interesariuszy np. rynku pracy, integracji społecznej, edukacji, pracowników i przedsiębiorstw, co wpływa na proces wzajemnego uczenia się i rozwiązywania problemów.

Analiza aktywności instytucji i organizacji na obszarze woj. mazowieckiego wskazuje, iż projekty partnerskie dogłębniej docierają do sedna problemu i starają się choć częściowo je niwelować.

Przykładem niech będzie przedsięwzięcie realizowane przez Urząd Miasta Siedlce, który realizuje projekt w partnerstwie z Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego – pt.: „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Siedlcach w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy"

Bez wsparcia instytucji badawczej niemożliwe byłoby zrealizowanie projektu obejmującego diagnozowanie potrzeb edukacyjnych w obszarze szkolnictwa zawodowego zgodnie z potrzebami lokalnego i regionalnego rynku pracy i dostarczenie wiedzy instytucjom szkolnictwa zawodowego oraz młodzieży wybierającej zawód na temat bieżącej sytuacji i przewidywanych zmian w zakresie wielkości  i struktury miejsc pracy na rynku oraz oczekiwań pracodawców wobec przyszłych pracowników (za: www.siedlce.pl).

Bez takich badań szkoły zawodowe w Polsce mogą „produkować” bezrobotnych zamiast pełnowartościowych pracowników, którzy będą poszukiwani na otwartym rynku pracy i będą odpowiedzią na potrzeby konkretnych przedsiębiorstw. Czy więc warto było wydać na takie badania 521000 zł? Na pewno tak, gdyż bez tego typu działań będziemy coraz częściej borykać się z brakiem kadry przystosowanej do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej i gorszą konkurencyjnością siedleckiego biznesu na rynku.

W 2008 r. przy wsparciu Regionalnego Ośrodka Europejskiego Funduszu Społecznego w Siedlcach (http://www.siedlce.roefs.pl/), prowadzonego przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej (http://www.frdl.org.pl/) - Ks. Krzysztof Hapon - Dyrektor Caritas Diecezji Siedleckiej, podpisał umowę partnerską z Powiatowym Urzędem Pracy (PUP) w Siedlcach na przygotowanie projektu, którego celem będzie wsparcie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. Czy taki projekt mógłby być realizowany tylko przez PUP lub Caritas? Pewnie tak, ale dopiero w partnerstwie obu instytucji możliwe będzie dogłębne wsparcie osób niepełnosprawnych, zarejestrowanych jako bezrobotne. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się prosta. Dla każdego Urzędu Pracy grupa osób niepełnosprawnych jest tylko niewielkim procentem całej grupy zarejestrowanych bezrobotnych i bardzo często Powiatowe Urzędy Pracy w Polsce marginalizują działania na rzecz tejże grupy bezrobotnych ze względu na bardzo wiele działań, które muszą podejmować na rzecz ogółu bezrobotnych. Z drugiej strony, Caritas Diecezji Siedleckiej skupia się głównie na działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych i wymagających wsparcia socjalnego. W ocenie Animatora RO EFS w Siedlcach, połączenie sił obu instytucji we wspólnych działaniach przyniesie znacznie lepsze rezultaty, niż gdy każda instytucja będzie samodzielnie próbować rozwiązywać problemy grupy mieszkańców dotkniętych niepełnosprawnością i bezrobociem.


Podobnie sytuacja przedstawia się w obszarze edukacji. Wyniki egzaminów kompetencyjnych, szczególnie w zakresie języka obcego sprawiły, że dyrektorzy licznych gimnazjów zrozumieli, iż muszą wesprzeć swoje działania edukacyjne środkami unijnymi. Jednak brak kadry specjalistów w szkołach (szczególnie tych mniejszych), obawa przed biurokracją i trudnościami w realizacji projektów spowodowały, że szkoły w dużej mierze zrezygnowały z ubiegania się o wsparcie unijne na dodatkowe zajęcia.

Z drugiej strony, na tych terenach funkcjonują liczne organizacje pozarządowe czy firmy szkoleniowe, które mają doskonale przygotowaną kadrę specjalistów mającą doświadczenie w realizacji projektów unijnych. Takim przykładem jest np. Stowarzyszenie Wspierające Rozwój Edukacji „In Plus" z Siedlec, które mimo krótkiego okresu działalności zrealizowało już projekt finansowany z Mechanizmu Norweskiego i aktualnie realizuje projekt z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Innymi przykładami są m.in.: Stowarzyszenie Rozwoju Gmin i Miast Powiatu Garwolińskiego - Wspólnota Powiatowa o dużym potencjale i doświadczeniu w realizacji projektów unijnych, Łosickie Stowarzyszenie Rozwoju - EQUUS, Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży w Drohiczynie, Makbud - Centrum Edukacyjne „OMEGA" w Mińsku Mazowieckim, Ośrodek Szkoleniowy Acze w Sokołowie Podlaskim czy Towarzystwa Wiedzy Powszechnej - Oddział Regionalny w Siedlcach.

Innym przykładem dobrych praktyk są działania, jakie podejmuje Stowarzyszenie Ośrodek Kultury i Aktywności Lokalnej w Krzesku (www.krzesk.org.pl). Ta niewielka organizacja pozarządowa w ciągu ostatnich dwóch lat zrealizowała z Programu Kapitał Ludzki 6 projektów w ramach tzw. inicjatyw lokalnych na obszarach wiejskich. Większość tych projektów prowadzona była w partnerstwie z jednostkami samorządu terytorialnego i innymi organizacjami pozarządowymi. Dla przykładu w ramach POKL, Priorytet IX, działanie 9.5 – zrealizowany był projekt „Moja mała ojczyzna” w partnerstwie z gminą Zbuczyn i Gminnym Ośrodkiem Kultury w Zbuczynie. W opinii członków Stowarzyszenia bez współpracy partnerskiej nie byłoby możliwe przeprowadzenie zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży gimnazjalnej Zespołu Szkół w Krzesku Królowa Niwa. 

Zadaniem Regionalnego Ośrodka EFS w Siedlcach jest wykorzystanie potencjału, jaki drzemie w lokalnych organizacjach pozarządowyc h i wspólne realizowanie z nimi projektów partnerskich. Przykładem niech będzie porozumienie partnerskie 10 szkół gimnazjalnych z powiatu garwolińskiego ze Stowarzyszeniem Wspólnota Powiatowa z Garwolina czy partnerstwo 14 gimnazjów z powiatu siedleckiego ze Stowarzyszeniem IN Plus z Siedlec. Celem tych partnerstw jest przygotowanie, przy współpracy Regionalnego Ośrodka EFS w Siedlcach, takich projektów, które będą odpowiedzią na rzeczywiste problemy, z jakimi borykają się gimnazja w tych powiatach.

Oczywiście, każdy projektodawca może działać indywidualnie. Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że kiedy nie ma się doświadczenia i dobrze przygotowanej kadry, zmierzenie się z rzeczywistością projektową będzie trudne. Oczywistym rozwiązaniem jest więc zaproszenie do współpracy innych organizacji, które mogą podzielić się doświadczeniem i uzupełnić nasze braki. Wszystkie te działania – wspólne projekty, mogą w wysokim stopniu złagodzić problemy, z jakimi borykamy się w różnych sferach życia społeczno-gospodarczego.

Jakie są zadania Animatora w Regionalnym Ośrodku EFS w Siedlcach?
Podstawowym zadaniem Animatora jest wypracowanie mechanizmów aktywizacji środowisk lokalnych (pracodawców, pracowników i różnego typu organizacji działających na rzecz rynku pracy) w celu budowania i promowania otwartego rynku pracy. Animator RO EFS w Siedlcach zdiagnozuje obszar problemowy, wskaże odpowiednie działanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz nakreśli ścieżkę dalszych działań w celu stworzenia dobrego projektu. Ponadto, Animator dobierze kompetentnego doradcę, zaproponuje szkolenia dla zespołu projektowego, a także pomoże w identyfikacji potencjalnych partnerów do projektu oraz w wypracowaniu zasad funkcjonowania partnerstwa. Dodatkowo, Animator Regionalnego Ośrodka EFS inspiruje do podejmowania działań z wykorzystaniem EFS. W trakcie spotkań animacyjnych, informacyjnych i seminariów organizowanych przez RO EFS w Siedlcach przedstawiane są „Dobre Praktyki” – tj. modelowe projekty realizowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w kraju i za granicą.

Co należy zrobić, aby uzyskać pomoc? 
Zapraszamy do Punktu Informacyjnego w Regionalnym Ośrodku Europejskiego Funduszu Społecznego w Siedlcach, który mieści się przy ulicy Sokołowskiej 161a (pokój 30 i 31). Wszystkie usługi świadczone w RO EFS w Siedlcach są bezpłatne. Ponadto, Regionalny Ośrodek EFS w Siedlcach jako jedyna instytucja w regionie wpiera kompleksowo wszystkie instytucje, które chcą pozyskać środki z EFS na obszarze powiatów: siedleckiego, mińskiego, garwolińskiego, łosickiego, sokołowskiego i węgrowskiego.

Zainteresowane współpracą osoby i instytucje zachęcamy do kontaktu telefonicznego – (25) 631 96 21 lub mailowego: info_siedlce@roefs.pl.

Sławomir Smolak
Animator Regionalny Ośrodek EFS w Siedlcach

Komentarze (4)

Komentarz został dodany

Twój komentarz będzie widoczny dopiero po zatwierdzeniu przez administratora

Dodanie komentarza wiąże się z akceptacją regulaminu

  • najstarsze

  • najnowsze

  • popularne

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.