Wyrolowani na autostradzie

Mazowsze

Bożena Nowotniak 2010-12-14 11:14:32 liczba odsłon: 41725

Budowa autostrady z Warszawy do Siedlec prawdopodobnie odsunie się w czasie. Fot. J. Mazurek

Walczymy o budowę odcinka A2 Warszawa – Mińsk - Siedlce.

Minister Infrastruktury skierował do konsultacji społecznych oraz uzgodnień międzyresortowych projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.  Termin nadsyłania uwag do Programu upływa 27 grudnia 2010 r.  Namawiamy Czytelników do zabrania głosu w konsultacjach społecznych. Warto walczyć o to, by odcinek A2 na trasie Warszawa – Siedlce – wschodnia granica państwa został zakwalifikowany na listę zadań priorytetowych, które można rozpocząć w 2013 roku. Sugerowana przez rząd zmiana zasad finansowania tej części autostrady praktycznie wykreśla tę inwestycję z listy realizowanych zadań. Nie chcemy by nadal postrzegano nasz subregion jako zaścianek! gdzie krowy chadzają w gumofilcach. Jesteśmy nowoczesnym subregionem.  Wszystkich kierowców, podróżnych, użytkowników dróg prosimy o podpisywanie się pod poniższą petycją. Przekażemy ją posłom naszego subregionu oraz Ministrowi Infrastruktury.

Co będzie z odcinkiem autostrady A2 od Warszawy, przez obwodnicę Mińska, Siedlce, aż do granicy wschodniej państwa? Wszystko wskazuje, że jak tylko państwo ma kłopoty finansowe, brakuje pieniędzy w budżecie, to tnie się inwestycje, te na Ścianie Wschodniej. Tu, na wschodzie, nie głosuje się na PO, tylko głównie na PiS. Liberalna gospodarka? Kto na wschodnim Mazowszu rozumie takie pojęcie. Kiedy premier Donald Tusk wygłosił przed 3 laty swoje exposé, poseł Stanisława Prządka (SLD) zadała pytanie, czy regiony, ze Ściany Wschodniej, w których głosowano na PiS, nie będą za to karane m.in. pod względem inwestycji. Oburzenie premiera na tak przewrotnie postawione pytanie wydawało się szczere...
Nie ma Ściany Wschodniej, przekonują w publicznych debatach politycy, zwłaszcza ci obecnie rządzący. „Wyrównywanie szans”, „Zrównoważona polityka”, „Programy pomocowe dla biedniejszych regionów” - tak brzmią utarte slogany czasami bezmyślnie rzucane przez polityków, ale dobrze się one komponują w oficjalnym wystąpieniu.
Kiedy zaczyna się kryzys i w kasie państwowej brakuje pieniędzy, kiedy trzeba ciąć inwestycje - to tnie się te na Ścianie Wschodniej. I nikt już nie sili się na tłumaczenie, na dorabianie ideologii do faktów.

Zmieniły się polityczne priorytety
Oszczędności państwa wymagają cięć. Trwają zabiegi, by wykreślić odcinek autostrady A2 Warszawa-Siedlce, który nadal jest wpisany na obowiązującej i zaktualizowanej we wrześniu 2010 indykatywnej liście inwestycji przewidzianych do finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Projekt dotyczący budowy odcinka A2 Warszawa-Siedlce miał być realizowany w latach 2009-2012. Minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk podczas jednej ze swoich ostatnich publicznych wypowiedzi nie ukrywał, że za budowę tego odcinka autostrady mogą zapłacić prywatni inwestorzy. Podkreślał, że rząd dał zielone światło dla Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) i należy prowadzić rozmowy z bankami i funduszami, by te włączyły się w inwestowanie i sfinansowanie tego wschodniego odcinka autostrady. Kto bankom miałby oddać zainwestowane środki finansowe? Minister ma pomysł. Przez około 20-80 lat zainwestowane środki byłyby spłacane przez państwo. – A2 Warszawa-Kukuryki – mówi jednoznacznie minister – będą budowane w ramach PPP.

PPP - nie na A2
Partnerstwo Publiczno-Prywatne nie jest nowym pomysłem, ale jak na razie nie bardzo się on sprawdza. Według takich zasad miał być realizowany odcinek A2 Stryków-Konotopa, ale nie było chętnych do wyłożenia pieniędzy. Czy zatem znajdą się ryzykanci, którzy zechcą je wyłożyć na autostradę na odcinku Ściany Wschodniej? A mowa jest o niebagatelnych kwotach. Orientacyjny koszt całkowity projektu odcinka A2 Warszawa-Siedlce wpisany na listę indykatywną oszacowany został na około 765 mln zł. Dlaczego w czasie, kiedy powinny trwać przygotowania do rozpoczęcia inwestycji, zaczyna się informować mieszkańców o zmianie zasad jej finansowania? PPP jednoznacznie wykreśla A2 Warszawa-Siedlce z listy realizowanych odcinków. A argumenty? Mówienie, że kryzys finansów publicznych państwa, to za mało. Nie stoją za tym argumenty merytoryczne. Nie wykreśla się z listy inwestycji tych realizowanych poza Ścianą Wschodnią. Nie wycina dróg, odcinków autostrad, na których porusza się znacznie mniej pojazdów niż po odcinku warszawsko--mińsko-siedleckim.

Zostało Ci do przeczytania 43% artykułu

Aby przeczytać całość kup e-wydanie nr 51/2010:

Komentarze (80)

Komentarz został dodany

Twój komentarz będzie widoczny dopiero po zatwierdzeniu przez administratora

Dodanie komentarza wiąże się z akceptacją regulaminu

  • najstarsze

  • najnowsze

  • popularne

Czytaj także

Klauzula informacyjna
Szanowny Użytkowniku

Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” zaktualizowała swoją Politykę Prywatności. Portal tygodniksiedlecki.com używa cookies (ciasteczek), aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” i jej Zaufani Partnerzy używają plików cookies, aby wyświetlać swoim użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy. Korzystanie z naszego serwisu oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Można zmienić ustawienia w przeglądarce tak, aby nie pobierała ona ciasteczek.