W kwietniu ruszył sezon na hulajnogi... Jakie się z tym wiążą zagrożenia?
Hulajnogi elektryczne w Mińsku Mazowieckim fot. Tomasz Markiewicz
W kwietniu ruszył sezon na hulajnogi... Jakie się z tym wiążą zagrożenia?
To może być najdroższe wino, jakie w swoim życiu kupił 42-letni mieszkaniec gminy Latowicz...
Przepisy z maja 2021 roku precyzują, jak prawidłowo korzystać z hulajnóg elektrycznych. Mimo to na ulicach wciąż występują problemy z niewłaściwym parkowaniem, jazdą z nadmierną prędkością czy nieustępowaniem pierwszeństwa pieszym. W dodatku niektórzy jeżdżą po wspomagaczach.
W Wielgolesie (gm. Latowicz) policjanci zatrzymali do kontroli kierującego elektryczną hulajnogą, który był nietrzeźwy. Badanie alkomatem wykazało niemal promil alkoholu. Funkcjonariusze sprawdzili mężczyznę w policyjnym rejestrze – miał dożywotni zakaz jazdy pojazdami mechanicznymi. Mundurowi ustalili, że 42-latek z gminy Latowicz chciał wyświadczyć koledze przysługę i wybrał się na stację paliw kupić mu wino. Prawdopodobnie może to być jego najdroższe wino w życiu, ponieważ policjanci za jazdę hulajnogą w stanie nietrzeźwości nałożyli mandat karny w wysokości 2,5 tys. złotych, zgodny z nowym taryfikatorem.
Do innego rodzaju incydentu doszło w Okuniewie (gm. Halinów). Policjanci zauważyli szybko poruszającą się hulajnogę elektryczną. Pomiar wykazał, że kierujący nią mężczyzna pędził 73 km/h. 26-letni mieszkaniec Sulejówka myślał, że może jechać z prędkością, z jaką poruszają się inne pojazdy, a na taką pozwalał mu jego jednoślad. Natomiast przepisy ruchu drogowego zobowiązują kierowców hulajnóg elektrycznych do poruszania się na drodze z maksymalną prędkością do 20 km/h. Skończyło się mandatem w wysokości 1500 zł.
Od 7 kwietnia, po zimowej przerwie, znów można korzystać z pojazdów elektrycznych w Mińsku Mazowieckim, do czego oficjalnie zachęca przyjazny elektromobilności urząd miasta.
– Dużym udogodnieniem jest swoboda korzystania z tego rodzaju transportu. Na hulajnodze czy skuterze można o każdej porze podjechać w dowolne miejsce w mieście. Zwinne i ekologiczne pojazdy szybciej dotrą do celu – przekonywał niedawno burmistrz Marcin Jakubowski.
Miasto Mińsk Mazowiecki w 2021 r. przystąpiło do pilotażowego projektu „Lokalny System Mikromobilności”. Mieszkańcy przez 60 dni wypróbowywali elektryczne pojazdy – 30 hulajnóg i 10 skuterów. Do obsługi e-pojazdów służyła bezpłatna aplikacja do pobrania na smartfony. Przy jej użyciu można było wypożyczyć hulajnogę lub skuter na minuty.
Już pierwsze statystyki wskazały na popularność tego typu pojazdów. W ciągu 60 dni użytkownicy systemu dokonali 12 233 wypożyczeń (pojazdy były najchętniej wypożyczane w środy, a w 90% wypożyczano hulajnogi), czyli średnio 204 wypożyczenia dziennie. Liczba użytkowników wyniosła 1469 osób. Przejechali oni 41 934 km. Ta forma komunikacji przypadła do gustu szczególnie młodszym mieszkańcom (2/3 użytkowników to mińszczanie w wieku 18 lat-23 lata).
Dziś już można powiedzieć, że elektryczne hulajnogi wrosły w krajobraz miasta. Korzysta z nich coraz więcej młodych mińszczan. Przy czym urząd miasta konsekwentnie przypomina, że do jazdy skuterem potrzebne są odpowiednie uprawnienia i trzeba założyć kask, który znajduje się w bagażniku.
A hulajnogami elektrycznymi można poruszać się w wyznaczonych miejscach i z odpowiednią prędkością. Hulajnogi można zaparkować tylko w strefach określonych w aplikacji. Jeśli użytkownik chce zakończyć przejazd w innym miejscu niż strefa, aplikacja nie przyjmuje zakończenia jazdy. Władze miasta mają nadzieję, że taka opcja zapobiegnie porzucaniu i dewastacji e-pojazdów.
Niestety, zdarzało się, że użytkownicy zostawiali je położone na środku chodnika albo w miejscach, gdzie tarasują przejście. Pozostawione e-hulajnogi stanowiły zagrożenie, zwłaszcza dla osób niewidomych czy niepełnosprawnych.
– W takich przypadkach można skontaktować się z operatorami pozostawionego nieprawidłowo sprzętu i zgłosić problem – informuje Michał Borek, general manager Lime Poland. (Firma Lime ma flotę ponad 22 tysięcy e-hulajnóg w ponad 50 polskich miastach, w tym w Mińsku Mazowieckim). – Bezpieczeństwo i ekologia to nasze priorytety. Staramy się jak najlepiej wykorzystać przerwę zimową, by odpowiednio przygotować się do nowego sezonu. Każda e-hulajnoga przechodzi dokładny przegląd w naszym magazynie.
5 NAJWAŻNIEJSZYCH ZASAD PORUSZANIA SIĘ HULAJNOGAMI:
1. Poruszaj się drogami dla rowerów. Jeśli nie są dostępne, wybieraj jezdnię z dozwoloną prędkością do 30 km/h, bądź, w innych przypadkach, chodnik.
2. Jedź maksymalnie 20 km/h, a poruszając się po chodniku, dostosuj prędkość i ustępuj pierwszeństwa pieszym.
3. Nigdy nie jedź pod wpływem alkoholu ani innych środków odurzających.
4. Jedna hulajnoga = jedna osoba. Obowiązuje zakaz przewożenia dodatkowych osób, zwierząt czy ładunku.
5. Parkuj hulajnogę w wyznaczonych do tego miejscach. W przypadku ich braku zaparkuj hulajnogę równolegle do chodnika, jak najbliżej jego zewnętrznej krawędzi (najdalej od jezdni). Pamiętaj, aby pozostawiona szerokość chodnika nie utrudniała ruchu i była nie mniejsza niż 1,5 m. Pamiętaj o osobach niewidomych i niepełnosprawnych.
najstarsze
najnowsze
popularne